Teken de petitie voor een brug over het IJ!

Sommigen noemen hem de brug die er nooit kwam. Anderen spreken liever van de luchtfietsbrug. Maar een aantal Noordamsterdammers onder leiding van Ed Eringa vindt dat het hoog tijd wordt dat ie er gewoon wél komt: een brug die Amsterdam Noord verbindt met het centrum.

Noem één stad in Nederland waar deze situatie bestaat: het stadscentrum grenst aan het water, aan de overkant ligt een wijk met 90.000 inwoners. Maar een brug is er niet. Misschien is Amsterdam zelfs de enige stad in de wereld waar het stadscentrum niet is verbonden met de overkant van het water. Natuurlijk, er zijn tunnels, maar voor (brom-)fietsers en voetgangers (een steeds belangrijkere groep) is er geen vaste-oeververbinding met het centrum.

Er zijn tal van verklaringen waarom deze situatie is ontstaan. Scheepvaart en economische (haven-) belangen om er een paar te noemen. Ook de neerbuigende kijk van het stadsbestuur op Noord in vroeger tijden is een verklaring. En het moet gezegd: de Noordamsterdammer zelf heeft ook nooit met de vuist op tafel geslagen.

Ondertussen is de belangrijkste verklaring misschien van psychologische aard. De brug over het IJ wil er maar niet komen ómdat ie er nooit gekomen is. Elke nieuwe poging (want sinds het eerste ontwerp van Galman in 1851 passeert er om de vijf jaar wel een plan) bevestigt het patroon van ongeloof. Zie je wel, die brug komt er toch nooit.

Maar als het aan Ed Eringa ligt, is de maat nu vol. “Ik woon nu anderhalf jaar in Noord, en ben enorm verbaasd over deze situatie,” aldus Heringa, die ook opmerkt dat de wachttijden bij de pont soms lang zijn. Heringa beseft dat een brug geld kost. “Maar wat is duur? Ik wil nog precies gaan doorrekenen wat het zou besparen als we één van de ponten kunnen opheffen omdat de brug er is. Waarschijnlijk hebben we de brug er snel uit.”

Qua locatie houdt Eringa verschillende opties open, al is een brug vanaf Java-eiland in zijn optiek het meest logisch. Met de petitie wil Eringa een discussie starten en een signaal afgeven aan de politiek. “In april hoop ik 5000 ondertekenaars te hebben, en die wil ik dan overhandigen.”

De komende twee maanden zal Ilovenoord aandacht besteden aan ‘de brug der bruggen’. Door in gesprek te gaan met diverse sleutelfiguren en opiniemakers, hopen wij dieper inzicht te krijgen in de werkelijke reden waarom die ‘foetsbrug’ er maar niet komt.

Of is het misschien gewoon omdat de inwoners van Noord nooit met vereende kracht hebben geroepen: wij eisen een brug!

Ga in dat geval snel naar de petitie en teken hem – en zegt het voort.

http://petities.nl/petitie/brug-over-het-ij

Beeldrecht illustratie:  “Spelen op het IJ. Een levende brug voor Amsterdam” Jolijn Valk, 2010.

Bas Kok

Reacties


58 Comments on this post

  1. Nou van mij hoeft er geen brug te komen hoor, vind het wel goed zo met de pont.

    Bram /
  2. mijn bijdrage aan de geschiedenis van de “ondenkbare” brug.
    DE gemiste kans ligt in de periode nadat de haven westelijk verplaatst is voordat de cruise terminal er kwam.
    De heer Galman (ooit) was zeker geen idealist: hij was aannemer die in het bouwen van de brug een goede kans zag, waarbij tevens voor zover er noordelijk van het IJ bebouwing was dat allemaal plat zou gaan voor een door hem te bouwen woonwijk, zoals de Pijp (maar wel met een koninklijk Paleis, om koning Willem III te vleien) (!). Vermeld moet worden dat er ook een groep nieuwe Noorderlingen is die Noord als eiland, zoals zij dat ontdekt hebben, willen behouden.

    bram de waard /
  3. Bijdrage, zie: http://vimeo.com/14809521

    bram de waard /
  4. Ik zit helemaal niet op een brug te wachten. Vind het prima zo met de pont. Dat hoort bij Noord. Mijn Vader is hier geboren en ik woon er al 45 jaar.
    Ik heb het nooit als een last gezien dat er geen brug was.En dan moet je eens wachten nou en het leven is al snel genoeg.Als er een brug komt dan verliest Noord zijn Charmes.

    Karin /
  5. Op de NZ-lijn moeten we nog 5 jaar wachten. Ondertussen staan alle ponten vol met brommers, scooters en Canta’s. Dus laat die lekker over een brug gaan vanaf aan de Overkant naar Kop van Java. Nog rustiger oversteken voor voetgangers en fietsers met de pont! Want die moet blijven! Amsterdam Noord heeft nou eenmaal de breedste gracht, dus laat nog meer pontjes varen!

    luc /
  6. Geen brug, alsjeblieft! Dat je er met de pont naartoe moet maakt Noord bijzonder. Hoezo zouden we hetzelfde willen worden als alle anderen?

    annl /
  7. Absuluut tegen een brug over het IJ!!!
    Tijdwinst? Als je de pont mist; eigen schuld, eerder vertrekken.
    Ontneem mij niet het pont gevoel, de rustpauze in een altijd “wind tegen” fietstocht ernaar toe. De spanning als ik rond de Tolhuistuin kom aanfietsen, tandje erbij, staat hij er nog en haal ik hem of gaat de klep net omhoog als ik eraan kom. In het eerste geval even zwaaien naar de kapitein die ondanks de verstreken tijd toch even op mij wacht in het tweede geval; balen, dan maar een krantje lezen.
    En wat een keuze vanaf het CS; drie mogelijkheden om naar de overkant komen. Volle pont? Lekker druk noem ik dat, goed inschikken en dan fietsen en mensen kijken of een passerend schip. Als ik bij hoge uitzondering een pontje moet wachten; ik zit er niet mee.

    Hennie den Hartog /
  8. Een brug van Noord naar Kop van Java zou ik prachtig vinden. Ik woon in Noord en werk op de Kop. Maar een goede verbinding per pont van de Oranjesluizen in Noord naar KNSM zou ook geweldig zijn voor veel fietsforenzen en scholieren.

    Geert Jan /
  9. Het idee alleen al, komt er dan ook een rollenbaan om boven op die brug te komen? De pont hoort bij Noord en een brug hoeft van mij helemaal niet!
    Ik maak al decennia lang gebruik van de pont en vind dat heerlijk. Even lekker rustig naar de lucht en over het water kijken. Genieten van het water, dat er bij iedere weersgesteldheid anders uitziet.
    Voor mensen die het wachten (maximaal 5 minuten)te lang duurt, heb ik een tip. Een brug naar het Java eiland zal vast heel veel tijdwinst opleveren als je naar het centrum moet! En is ook zo fijn als het regent en flink waait, of moet die brug soms in een buis worden verpakt, liefst met verwarming?

    ella2 /
  10. NEEEEEEEEEEEEEEEEE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    NEEEEEEEEEEEEEHEEEEEEEEEEEEHEEEEEEEEEEEEEEEHEEEEEEEEE!

    Ben je helemaal van de pot gerukt met je petitie en waarom steunt ilovenoord deze petitie?

    I love Noord too, maar zoals het is! Ik vind het fijn dat de pont er is en heel erg fijn dat er geen brug is. Het is juist de kracht en de schoonheid van Noord dat je er alleen komt als je de moeite wilt nemen om de pont te nemen.

    Iedere dag als ik op de pont sta, geniet ik van mijn 4 minuten durende mini-vakantie. Ik kan lekker over t water kijken.
    De wind, verder kunnen kijken dan een paar honderd meter, de boten, fantastisch!!

    I love pont!

    De petitie maker woont sinds anderhalf jaar in noord, waarom? Als het brug probleem zo’n probleem voor hem is. Als de petitie er al door komt dan duurt het jaaaaaaaaaaren voordat die brug er is.
    Echt zo typisch, ergens gaan wonen en dan direct het karakter van de buurt willen veranderen. Ga dan direct ergens wonen waar het wel goed is voor jou.

    Esta Goossens /
  11. IK ben een echte Noordeling, geboren op Nieuwendam en heb absoluut geen behoefte aan een brug, Naar het Java eiland al helemaal niet…gewoon de pont naar het Centraal zoals ik mijn hele leve al doe….

    Paulders /
  12. Dag iedereen,

    Ik deel jullie liefde voor Noord, anders woonde ik hier niet. Er gaat niets boven Noord! De bedoeling is niet alle ponten op te heffen maar een van de centrale ponten door een brug te vervangen. Wie wil varen kan op de pont, wil snel naar zijn werk/bioscoop/huis wil pakt de brug: voor elk wat wils.

    Maar dat elke Noorderling met een fiets/scooter met de pont MOET om in het centrum te komen, past niet bij Amsterdam vind ik.

    Daarbij: er passen simpelweg niet genoeg mensen op de pont. EYE? Tolhuistuin? De bezoekersaantallen gaan niet meevallen met een pont die 100 fietsers per keer kan vervoeren.

    Dank voor de reacties!

    Ed Eringa /
  13. Openbaar vervoer (waaronder straks de Noord-Zuid lijn) en verbindingen voor fiets en scooter (ook per brug) bedienen verschillende groepen mensen, dat zie je overal in de stad. Een prachtige “Poort naar Noord” nodigt uit en zorgt voor meer verkeer over het IJ, en dat maakt Noord veel aantrekkelijker voor investeerders (neem het braakliggende CAN-gebied). En zou het niet romantisch zijn om een geliefde te trakteren op een weergaloos uitzicht over het IJ bovenop de brug? Bouw mee!

    Ed Eringa /
  14. Ik vind de pont ook leuker dan de brug! Voor mij persoonlijk is de pont sneller dan omfietsen via het Java-eiland. En komt er niet gewoon een fietstunnel, bij Centraal Station? Volgens mij staat die al op de planning…. dan hebben we dus geen brug meer nodig.

    Jona /
  15. Het bouwen van een brug, ter hoogte van het CS, stuit op allerlei problemen. Op die plek moet een brug minmaal 40 meter hoog zijn in verband met de passerende cruiseschepen. Nu is er net een prachtig gebouw van EYE ontworpen en dat komt dan in de schaduw van een brug, vast geen fraai gezicht. Maar bij een brug van 40 meter hoog hoor ook een op- en afrit. Stel je heb een stijgingspercentage van 3 procent dan moet je voor elke meter die je omhoog gaat een weg van 33 meter aflegen. Bij een hoogte van 40 meter is dat ongeveer 1350 meter. In Noord krijg je dan een helling die uitkomt bij het van der Pekplein. Aan de stad kant is het hellingprobleem nog moeilijker, of je maakt een haakse hoek, dan kom je bij Westerkaap in het westen uit of voorbij het Muziekgebouw in het oosten uit. En andere mogelijkheid is dat je over het CS heen gaat, maar dan komt de hellingbaan ongeveer op de Dam uit. Een brug bij de Motorwal naar het Java-eiland is een mogelijkheid, maar wie bouw je die brug dan? Niet voor de bewoners van Tuindorp Oostzaan en de Banne want die gaan voor de korte route via de NDSM-pont of de Buiksloterwegpont. En mensen uit Nieuwendam en Schellingwoude kunnen als ze naar Amsterdan-Oost gaan gebruik maken van de Schellingwouderbrug. Kortom een brug is niet nodig. Daarbij is het toch prachtig om de gratis (echt iets voor Nederlanders) om de gratis varende bruggen in de vorm van de pont te nemen.

    adri /
  16. Wat schieten de bewoners van Noord ermee op als Noord aantrekkelijker wordt voor investeerders? Dat is alleen in het belang van de bedrijven en de overheden. De grondprijs gaat omhoog en de huren gaan omhoog. Mensen met een klein woonbudget worden steeds verder van het centrum verdreven.
    De vooruitgang van de ene is niet vooruitgang van de andere. Ik vind de aparte toestand van Noord wel prettig.

    Nan /
  17. Ik vind het jammer voor het zicht op het IJ als er een brug zou komen!
    Lelijk ronduit. Ik vindt het juist wel grappig in deze tijd met een pont te gaan, dat hoort bij noord zoals velen al gezegd hebben.
    Jammer van het geld, waar we beter andere dingen voor kunnen doen.

    Arda /
  18. ponten erbij is misschien wel de mooiste oplossing. Persoonlijk vind ik veel geld besteden aan een brug niet goed als je ziet wat er ivm huisvesting, op het sociale en culturele vlak nodig is in Noord. En inderdaad : stijgende grondprijzen daar schieten we niets mee op, integendeel.

    bram de waard /
  19. Hier iets meer over vroegere plannen voor bruggen over het IJ: http://www.oostelijkhavengebied.nl/navigation/News/IJbrug.html.

    Overigens ben ook ik eerder voor meer pontlijnen. (Denk aan Venetië.)

    Dorado /
  20. Ik hou van het pontje! Lekker bijkomen van het fietsen, even een rustpunt.
    En soms een leuk contact op de pont, een oude collega of kennis!
    Een toerist de weg wijzen ( toeristen zijn altijd verbaasd dat het pontje gratis is!)
    En het maakt Noord ook juist zo speciaal!
    Ik zit echt niet op een brug te wachten.

    Ellen /
  21. Ik voel niets voor een brug. Om veel redenen: een brug lost niets op, daarvoor is Noord veel te groot. Je zou minstens net zoveel bruggen nodig hebben als er nu pontverbindingen zijn. En een brug via Java-eiland: ik zie me al lopen vanaf midden-Noord naar de Kalverstraat (of Noordermarkt, of wat dan ook). Ik ben wel voorstander van extra ponten op de NDSM-lijn.
    En wat in deze hectische en individualistische tijd wel eens vergeten wordt: door samen op die pont te wachten, en er op te staan en je een uitweg te zoeken door het gewoel aan de overkant, geeft ook een blik op de medebewoners en mede-gebruikers van Amsterdam-Noord. Dat is nu precies waarom Noord leuk is en een eigen identiteit heeft. I love noord betekent voor mij dat het unieke van Noord mag blijven bestaan.

    Saskia /
  22. NATUURLIJK MOET ER EEN BRUG KOMEN!
    Noord is lang genoeg het ondergeschoven kindje van Amsterdam geweest en zonder fiets/voetgangersbrug wordt Noord nooit volwassen. Heel Amsterdam trouwens niet, want welke zichzelf serieus nemende stad heeft nu zo’n koddige kermisattractie als de pont?
    Tegenstemmers debiteren nostalgisch/behoudende geluiden, bang voor verandering lijkt het. Korte termijn denken ook. Want Noord gaat steeds zwaarder wegen qua cultureel en economische belang en vroeger of later zal heel Amsterdam, Den Haag ook misschien, om de brug roepen.
    De vraag is dus niet of de brug er komt, maar wanneer. Als je nu tekent, maak je ‘m misschien nog mee…

    D.J. Pieterman /
  23. Een brug zal open kunnen natuurlijk, het IJ is deel van de staande mast route en op een brug van 40 meter zit niemand te wachten. Het voorstel gaat dan ook om een brug van 7-9 meter hoog. Alternatief is een brug via Java-eiland, die komt dan dichtbij het IJ-plein uit. Zoals gezegd, wie de pont wil nemen kan dat blijven doen.

    Maar: er wonen nu ongeveer 30.000 forensen in Noord en daar komen er de komende 10 jaar zo’n 10.000 bij. Dat kunnen de pontjes, met 50-100 fietsers capaciteit per pont, niet aan. Ook grotere evenementen met bezoekers die via CS reizen zijn hier zo niet mogelijk.

    De mening over huisvesting, het culturele en sociale vlak deel ik. Precies die dingen heb ik zich pijlsnel zien ontwikkelen in de Baarsjes, waar door vestiging van een nieuwe middenklasse de buurt een gevarieerdere samenstelling kreeg en er meer horeca en cultuur kwamen. Noord is een prachtig stadsdeel, maar kan zo’n ontwikkeling best gebruiken. Een betere ontsluiting zal dat stimuleren.

    Ed Eringa /
  24. Tenslotte: het bestaan van een gratis pont varend op een fossiele brandstof is eindig, en alleen al daarom is een alternatief nodig.

    Ed Eringa /
  25. de cirkelpont (angsaw bijeenkomst 9 12 2011)! Waterbussen in het centrum van Amsterdam, dat zou een hoop geld besparen aan trams / bussen en bijbehorende infrastructuur. Eindelijk gaat dan Amsterdam echt op Venetië lijken.

    bram de waard /
  26. Natuurlijk moet er geen brug komen. Het pontje is heel fijn, een goed moment om even je dag te overpeinzen of een gesprekje te voeren. Hoewel ik de initiatiefnemer zijn dromen niet wil ontnemen! Ik weet nog wel, toen ik 8 jaar geleden in Noord kwam wonen, dat ik ook over bruggen en tunnels zat te dagdromen. Verstand komt met de jaren zeggen ze.

    Chef /
  27. Voor wie twijfelt aan het nut van een brug: denk alle 12 bruggen over de Amstel eens weg en vervang ze door 5 ponten. Zou dat goed voor de ontwikkeling van Amsterdam geweest zijn? Gun Noord zijn groei!

    Ed Eringa /
  28. Ik dacht al: het is de brug van Jolijn Valk (Urban Echoes).
    Rijnvaarthoogte: 9.10 meter bover de hoogste waterstand. En hij zal toch wel vaak overkomen, alle “mastjes” van de “marina” bij het HISWA terrein moeten er door. DAT is frustrerend, een brug die open staat (vergelijk de Schellingwouderbrug). Ik pleit voor een ondergronds winkelcentrum onder het IJ vanaf CS tot het Tolhuis (in plaats van een soortgelijk winkelcentrum waar nu door bouwfirma s voor gelobbied wordt, onder de Amstel, bij Carré)

    bram de waard /
  29. Sorry, domme schrijffouten. “En hij zal toch wel vaak overkomen”moet zijn En hij zal toch wel vaak open moeten..

    bram de waard /
  30. Hij zal net zo vaak open moeten als de andere bruggen van de staande mastroute langs de Kostverlorenvaart, dat hoeft niet vaak en kan op vaste tijden buiten de spits.

    Het ontwerp van Jolijn Valk is een voorbeeld, als er een brug komt kunnen de Noordelingen het beste ontwerp gewoon kiezen. Waarschijnlijk is de oostelijke locatie (verlengde Jan Schaefer-brug) wel haalbaarder op de korte termijn.

    We hebben het over een fietsbrug van ongeveer 50 miljoen. Wisten jullie dat de stad 1,1 miljard in de zuidelijke IJ-oever investeert en daar 7 (!) nieuwe bruggen bouwt? Resultaat: 2,5 miljard private investeringen, nieuwe horeca en cultuurplaatsen, zie http://www.ijoevers.nl.

    Zoveel voordelen, zo haalbaar… Noord, laat je niet klein houden! Bouw de Brug!

    Ed Eringa /
  31. Van mij hoeft het ook niet, zeker niet als de brug ter hoogte van Java eiland komt. Heb ik niets aan in Tuindorp Oostzaan! Vind de pontjes ook erg charmant en fijne manier om los te komen van, of op te peppen naar het werk.

    Barbara /
  32. Het is een beetje flauw om mensen die heel erg tevreden zijn met de huidige situatie uit te maken voor bang. Er wordt gezegd : bang voor de toekomst, korte termijn denken etc. Als iemand jouw toekomst plan niet ziet zitten is die persoon niet bang voor de toekomst. De tegenstanders van de brug hebben simpel een ander toekomst plan.
    Het is een veel gebruikt techniekje om tegenstanders de mond te snoeren en buitenspel te zetten.

    Ik denk dat het goed is om te bedenken wie er echt gaan profiteren van de zogenaamde ontsluiting. En wie gaan er negatieve effecten hebben van die brug.

    Neerbuigende woorden zoals kneuterigheid, koddig etc gaan mij niet overtuigen van de noodzaak van een brug. Die woorden lijken te komen uit monden van economische groei fanaten die denken dat de heilige economie voor de menselijke maat moet gaan.
    Verandering is niet per definitie gelijk aan vooruitgang. Dat is allang een achterhaald idee.

    Bij elke verandering valt er iets te winnen en te verliezen. Niet elke factor is meetbaar in getallen en grafieken. Afhankelijk van wat een mens belangrijk vindt in het leven, kan het heel goed zijn dat het gene dat gewonnen wordt, niet opweegt tegen wat verloren wordt. Helaas kijken beleidsmakers te vaak naar meetbare factoren.

    Esta Goossens /
  33. Mijn woorden zijn het niet. Wie gaan er profiteren?

    – De forens in Noord: sneller naar het werk en terug.
    – De bewoner van Noord: meer investeringen in buurten, woningen, openbare ruimte, horeca en cultuur.
    – De student: goedkope woonruimte op 10 minuten fietsen van de UvA.
    – De ondernemer: Betere ontsluiting, meer klanten vanuit het centrum.
    – De stad Amsterdam: Noord aantrekkelijker voor gezinnen en studenten, behoud van hoogopgeleiden voor de stad.
    – De pont-reiziger: minder druk bezette ponten.

    Beste Esta, het spijt me, maar werkelijk iedereen wint.

    Ed Eringa /
  34. Het allerleukste aan Noord is wonen op de Nieuwendammerdijk en het pontje!

    Ronald Vos /
  35. Zucht!

    – De forens in Noord: Die wacht nog maar even een paar jaar geduldig tot de Noord-Zuidlijn klaar is. Heeft ons al geld en ellende genoeg gekost.

    – De bewoner van Noord: Zit niet te wachten op grote investeringen ,dat maakt het leven in Noord alleen maar duurder kwa grond, wonen, boodschappen want de huren van de winkels gaan dan ook omhoog etc.

    – De student: goedkope woonruimte op 10 minuten fietsen van de UvA.
    Waar dan? Waar moeten onze kinderen wonen ,hoe moeten die een woning huren? Dat is al onmogenlijk, en die krijgen die mooie woningen aan het IJ niet hoor! 23 /25 jaar en nog lang niet aan de beurt voor een woning.Dat is de werkelijkheid en daar veranderd een brug echt niks aan.
    – De ondernemer: Betere ontsluiting, meer klanten vanuit het centrum.

    Kletskoek, die klanten komen nu toch ook niet en de klanten uit Zaandam Volendam Purmerend ook niet meer omdat het betaald parkeren is geworden hier . Praat eens met de Winkeliers op het Winkelcentrum Buiklotermeer. ze missen hun klanten uit Waterland en omstreken.En die zullen heus niet allemaal met die fiets over die brug komen vanuit de stad. Weet je wel dat het in Amsterdam Noord de meeste regen van heel Nederland valt.

    – De stad Amsterdam: Noord aantrekkelijker voor gezinnen en studenten, behoud van hoogopgeleiden voor de stad.
    Dat is het ook zonder brug daar hangt de komst van een brug niet van af.
    – De pont-reiziger: minder druk bezette ponten.
    Dat wordt met de Noord-Zuid lijn ook opgelost.

    Kortom dat lijstje Van jouw Ed Eringa Kan de plomp in en dan eeuwig met de pont erover heen varen.
    De groeten

    Karin /
  36. een brug is 3x niks.
    1. passagiersterminal verplaatsen, dat moet dan gebeuren want de grote jongens keren voor het java-eiland
    2. brug wordt net zo hoog als de amsterdamse brug, nl 9.20 meter hoog ivm de containerbinnenvaartschepen
    3. kost dat wel niet? je hebt ook een aanloop en een afloop nodig.

    en fietsen is gezond dus fiets lekker om of kijk op je klok voordat je gaat fietsen, de pont is het meest betrouwbare o.v. en vaart altijd op tijd.

    sluit me volledig aan bij Karin: in het IJ met al die slechte niet doordachte voorstellen!

    gideon smeding /
  37. btw: maastunnel is een fietstunnel, perfect, maar ja weer twee keer een gemiste kans: eerst de IJtunnel neerleggen zonder metro of fietsgedeelte en nu de n-z lijn. stap lekker met je fiets in de metro als je haast hebt.

    gideon smeding /
  38. Wow Karin, wat een gal! Een brug stimuleert het gezonde gebruik van de fiets, versterkt economische groei en schept daarmee banen en voorzieningen voor ons allemaal; daarom worden ten noorden en zuiden van het IJ al ~10 nieuwe bruggen gebouwd. De Nescio-brug kostte 17 miljoen, de kosten van deze brug liggen in dezelfde orde van grootte. Geld voor deze investering is er, bij stadsregio Amsterdam. Politieke wil is er ook: http://vimeo.com/12618704
    Alleen urgentie is er nog niet genoeg, vandaar deze petitie.

    Ed Eringa /
  39. hoi,

    wel grappig ,je opent een site om steun te krijgen voor een brug, maar wat schetst je verbazing ? ….

    WIJ NOORDERLINGEN WILLEN HELEMAAL GEEN BRUG.
    geen stadse drukte

    WIJ wilden ook NOOIT die DURE NOORDZUIDLIJN>

    laat ons met rust

    GEEN WOLKENKRABBERS in noord

    GEEN NIEUWBOUW meer

    ieder rommelig veldje of bosje moet plaats maken voor nieuwe gebouwen,

    wij willen geen NIEUWE LEEGSTAANDE KANTOOR EN BEDRIJFSPANDEN.

    BLIJF VAN HET GROEN VAN NOORD AF

    ga varen en onthaast in noord.

    Ellen /
  40. AMSTERDAM_NOORD BEGINT en EINDIGD bij HET PONTJE, dat maakt AMSTERDAM NOORD UNIEK

    DAT is onze identiteit.

    in de wereldstad HONG-KONG varen ook pontjes om de twee delen met elkaar te verbinden.

    waar maak je de mooiste plaatjes van adam noord en adam zuid…. juist vanaf de pond .

    kom ns kijken naar alle toeristen die voor de lol heen en weer varen met de pont.

    Ellen /
  41. GEEN brug. de pont is een rust punt ,heerlijk iedere ochtend en middag dat ik er gebruik van maak al zo’n 40 jaar .

    Hendrik-Jan /
  42. Weg met de wegen. Venetië! Het ultieme onthaasten.

    bram de waard /
  43. Ik moet er niet aan denken dat er een brug komt.Heerlijk even wachten op de pont, even uitwaaien, niet verbonden met die dynamische stad. Waarom moet het snel, waarom moet het dynamisch, laat mij lekker achter het IJ in mooi Noord wonen. Als ik hetzelfde wil als in de rest van de wereld ga ik toch gewoon in oost, zuid of west wonen.?

    Dick Versteegh /
  44. Het is te hopen dat die politieke onbenullen va n de centrale stad en van de deelraad noord er eindelijk eens voor zorgen dat de discriminatie van Amsterdam-Noord ophoudt door een vaste voet- fietsverbinding tussen de beide oevers van het ‘Het IJ’ aan te leggen. Maakt niet uit een bruggetje of een tunneltje.
    Harry Sablerolle

    Harry Sablerolle /
  45. Kletskoek, de pont is geen rustpunt. Dat in de regen staan. Dat is uit je jas waaien. Dat is onnodige vrieskou doorstaan.
    Het enige dat geldt is dat men niet wordt tegengehouden en ononderbroken de reis kan voortzetten zowel fietsend als lopend. En wel via de kortst mogelijke route. Wees maar niet bang er blijft heus wel een pontje varen.
    Maar ik geef je op een briefje dat je bij een vaste voet- fietsverbinding niet meer het pontje gaat. Ja misschien als het een paar dagen mooi weer is.
    Harry Sablerolle

    Harry Sablerolle /
  46. Liever geen brug. En als, dan naar het Java-eiland.

    henkjan /
  47. Het verbaast me wel dat er hierboven bijna alleen maar Noordamsterdammers reageren die tegen de brug zijn. Natuurlijk zijn er genoeg mensen die van de pont houden. Dat is heel fijn voor ze, maar ik ben toevallig iemand die helemaal niet wil onthaasten op het IJ. Dat doe ik wel in m´n vrije tijd. Meestal wil ik gewoon (in het spitsuur) van Noord naar Centrum of terug. Het gaat er daarbij niet om dat ik met een brug 5 of 10 minuten win, maar dat ik niet wordt gedwongen om op een overvolle pont tegen de uitlaatpijpen van canta´s en scooters te moeten staan wachten tot het eindelijk gelukt is de boot tegen de wal aan te meren. Die pogingen duren soms langer dan de oversteek zelf. Als de ponten dan toch blijven, heb ik wel wat bruikbare tips voor het GVB:
    – verbeter het inladen en lossen van de reizigers. Jaren geleden kon je aan 1 zijde van de boot instappen, terwijl aan de andere zijde de passagiers de boot verlieten. Wat een tijdwinst! Nu staan de opstappers in grote drommen de uitstappers de weg te blokkeren. En geen GVB´er die op het idee komt deze voetgangersstromen te reguleren. Het zal hun ook verder worst zijn.
    – Dat grote schepen voorrang hebben op de veerpont, snap ik. Maar dat vooral ´s zomers de pont regelmatig op het IJ stil ligt te dobberen omdat er van links en rechts van alles langs moet – dat kan toch wel anders. Laat om te beginnen die rondvaartboten wachten. Toeristen hebben meer tijd (en zin!) om 5 minuten te wachten dan forensen.
    – Laat in de spitsuren meer pontjes varen. Boot vol? Vertrekken dan!
    – Wat wel een goed idee was: Bij het Mosplein in Noord, nog drie miunuten fietsen verwijderd van de pont, staat een electronisch bord dat aangeeft over hoeveel minuten de eerstvolgende pont vertrekt. Daar heb je meer aan dan de borden die er bij de pont zelf staan. Die zijn vanaf honderd meter al niet meer te lezen. Je wilt toch weten of je er nog even een tandje bij moet trappen…
    – Dat de gemeente verzuimd heeft om bij de IJ-tunnel en de N/Z lijn een fiets/voetgangertunnel aan te leggen is al eerder opgemerkt. Maar laten ze dan het traject onder het IJ, dus tussen de stations Johan van Hasseltweg en CS, gratis houden. Zoals de pont nu. Daar moet met de huidige OV-chipkaart een oplossing voor te bedenken zijn.

    Die brug komt er heus wel. Niet op aandringen van Noordamsterdammers, maar van de bedrijven die geacht worden zich in Noord te vestigen, en dat ook doen. In ieder geval zijn de huidige veerdiensten een obstakel voor de gewenste ontsluitng van Noord. De mensen die hun hele leven al in Noord wonen en dat argument gebruiken om meer waarde te geven aan hun mening dat ze tegen een brug zijn, doen dit onterecht. Of je nu al veertig jaar of nog maar een week in Noord woont, doet er niet toe. Voor alle Noorda´dammers ligt het IJ op dezelfde plek, en is ze even breed. Het gaat er om hoe vaak je die pont nodig hebt. Zelf woon ik al jaren in Noord en moet elke dag 2 x het IJ over. Dat is ook niet zo erg buiten het spitsuur en als het zonnetje schijnt, maar voor alle andere keren wil ik het liefst gewoon zonder irritant oponthoud naar Centraal fietsen. Zelfs als dat betekent dat ik er 5 minuten langer over doe dan met de pont! De veerpont is een psychologische drempel die mensen weerhoudt naar Noord te gaan. Dat is altijd zo geweest. Die drempel moet veel lager. En dan kun je wel roepen dat mensen maar wat meer geduld moeten hebben, maar zo werkt ´t gewoon niet! Natuurlijk moet die brug er komen. En die mensen die perse twee minuten op het water willen onthaasten, nemen de pont naar NDSM maar. Is veel mooier en dan hebben ze nog tien minuten extra ook!

    H. Biesenbroek /
  48. ED, alles wat jij als voordeel ziet, zie ik als nadeel.
    Ik sluit mij aan bij Karin, zij verwoord prima wat ik denk. Lekker krachtig uitgedrukt.
    Ed als jij mensen toespreekt zoals je ze toespreekt, moet je niet verbaasd zijn dat ze niet naar je willen luisteren. Begin zelf eens met luisteren naar de Noorderlingen.
    Mensen in Noord zijn terecht bezorgd over huisvesting. De huizen hier worden al ieder jaar stukken duurder. Mensen met lage inkomens worden steeds verder de stad uit gedreven. Volwassen kinderen, wonen met hun partner vaak veel te lang bij hun ouders in, wachtend op een woning die nauwelijks betaalbaar is.

    Gelukkig hoef ik mij geen zorgen te maken over het wel of niet bouwen van de brug. Met het tempo waarin Amsterdam beslist en bouwt, tegen die tijd hebben we allemaal waarschaaijnlijk een teletransporter.

    Waar moet het geld eigenlijk vandaan komen? Was het niet crisis ofzo?

    Esta Goossens /
  49. Geachte H. Biesenbroek,
    OK. Stel, dan komt er bijv. 1 (één) brug. Waar? En: hoe breed? Oftewel, hoe ziet u het fietsverkeer op die brug tijdens spitsuur voor zich? :)

    Dit alles nog even afgezien van de vraag of mensen (wandelaars/tweewielers en de typische canta’s natuurlijk) uit heel Noord zin hebben om naar die ene brug te fietsen voor De Langverwachte Allesverlossende Dynamische Oversteek…

    Dorado /
  50. Eureka! Een amfibische fiets:

    http://www.youtube.com/watch?v=REx9rMDbqRg

    bram de waard /
  51. bram de waard /
  52. Dit is dé oplossing Bram! 😉 Welke Noordse fietsenmaker wil ze fabriceren (wel met verssnellingen graag, want we worden niet graag over-varen door een cruiseschip!)

    Bas /
  53. Een goudmijn voor de firma Honekamp!
    En hier en daar een hellinkje waar je op en af kan fietsen is voldoende.

    bram de waard /
  54. Samenvatting uit het programma Vragenvuur over de brug: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=JwPLjlNGCy4

    Interview over de brug /
  55. Om het isolement van Amsterdam -Noord en de discriminatie van haar bewoners op te heffen is het meer dan noodzakelijk dat de Centrale Stad en de Deelraad van Amsterdam-Noord besluiten tot de aanleg van een vaste langzaam-verkeer-verbinding (tunnel of brug.)Lees mijn uitgebreide argumentatie op Youtube “Gelukkig met de pont”of “Teken de petitie voor een brug over ‘Het IJ’.

    Harry Sablerolle /
  56. Waar teken ik de petitie TEGEN een brug?

    Een brug over het IJ gaat minimaal 15 meter hoog worden, en dan nog moet er een beweegbaar deel in! Dat betekend ellenlange hellingen op fietsen. Ik vind t al een ramp om naar IJbrug te gaan, en die brug heeft slechts een doorvaart van 10 meter.

    Rekent u mee? 15 meter hoog bij gemiddelde helling 1:25 (is 1:20 met een paar bordessen) betekent een helling van 400 meter, keer twee plus de overspanning van de brug (250 meter bij java eiland) maakt ruim een kilometer fietsen.

    Reken daar bij dat de verbinding Java eiland – Stork geen bestemmingen verbind. De route CS – Mosplein wordt er bijna 4,5km door terwijl dat nu 1,1 km + pont is.

    De overtocht zal waarschijnlijk nauwelijks sneller gaan en sowieso minder beschut zijn dan het pontje

    Doordat de cruiseschepen keren achter het Java-eiland zal deze brug elke dag een paar keer per dag open moeten, en dan ook voor lange tijd. Als de brug wordt verplaatst naar een plek die gunstiger is voor schepen dan ligt hij al bijna tegen de Schellingwouderbrug aan.

    Een tunnel zou kunnen, maar kent de zelfde nadelen v.w.b. hellingen. Een tunnel naar Rotterdams voorbeeld met rolbanen en cameratoezicht zou kunnen maar ik vraag me af wat je daar mee bespaart.

    C Hattink /
  57. één pontje er bye
    wegens de drukte bij het eye
    (rijmt)

    bram de waard /

Reacties zijn gesloten.

ilovenoord