Een gekantelde werkelijkheid en met een glimlach naar huis // Fringe Festival

Hoe verslaggever Tessa Bouwmeester de theaterwereld van Poolse Vis binnenstapte, en zich identificeerde met een nummer. Fringe Festival aan de Asterweg, nog tot en met zondag.

‘Het is tijd’ geeft de kaartjesmedewerker aan. Hij verzoekt ons hem te volgen. Behoedzaam stappen we Casco weer uit om vervolgens via de achterdeur de zaal binnen te gaan. Een mini-excursie die de verwachting voedt.

Illegale rave
De grote hal die we betreden is verduisterd, alleen het met tape aangeduide vierkant wordt verlicht door twee spots. Het voelt een beetje als een illegale rave, er hangt een zelfde soort spanning in de lucht. Bij de deur staan  de toneelspeelsters ons op te wachten met een bakje gevuld met geplastificeerde nummertjes. Volgzaam pakken we er allemaal een uit. Ik heb nummer 20 en begin het nummer op te delen in goede en slechte eigenschappen, wat gaat dit nummer mij brengen?

Decor
Het decor is minimalistisch maar strak in haar eenvoud. Een koelkast, twee stoelen, twee tasjes, en in het midden een tafel met daarop twee borden, een beker en broodjes, alles identiek gespiegeld.

Nummer 20
De voorstelling begint wanneer een van de speelsters met een uitdagende blik in een bak met bingo ballen begint te woelen. Suggestief, alsof ze een geheim bewaart waarvan wij (nog) niets weten. Een balletje wordt omhoog getrokken uit de grote vissenkom. Nummer 20! Ik moet de impuls om triomfantelijk bingo te roepen onderdrukken. Toch gek wat het toegewezen krijgen van een nummertje met je doet. Ik krijg een zakje tissues aangereikt die ik in trots en stevig omklem. Ik hou hem ietwat theatraal omhoog als een trofee en categoriseer nummer 20 als een ‘goed’ nummer.

U bent gewaarschuwd
Er wordt meer gegrabbeld en steeds meer bezoekers worden in de voorstelling gezogen. Ik denk aan de folder van deze voorstelling waarin al stond ‘Publiek, u bent gewaarschuwd!’, toch geven wij ons volledig over aan de speelsters. Ons geluk hangt af van de bingoballen die zij omhoog houden.
Langzaam maar zeker escaleren de volmaakte spiegelingen en routines op het toneel. De spelers haperen. Proberen grip te houden maar raken van elkaar vervreemd terwijl ze alles krampachtig bij elkaar proberen te houden. Hun lichamen zijn het canvas en de fysieke verbeelding van het thema geluk en gelukkig zijn. Bewegingen bevragen de regels en rituelen van het dagelijks leven, worden we hier echt gelukkig van? Bedwingen we de spontaniteit niet teveel met onze drang tot het ordenen en beheersen van het oncontroleerbare? Raken we daardoor niet teveel van elkaar vervreemd?

bingo-theatergroep-poolse-vis-2

Het fysiek en visueel theater van de Poolse Vis weet met weinig woorden het publiek uit de dagelijkse gang van zaken  te sleuren. Het zet een vrije val in die, onder begeleiding van dans en dynamische bewegingen, neerploft in een gekantelde werkelijkheid.
Ontroerd door de verbeelde vrijheid van geluk en gelukkig zijn verlaat ik de zaal, en met een glimlach die zich niet laat controleren fiets ik naar huis.

Tessa Bouwmeester

Poolse Vis bestaat uit  theatermakers Eveline Agema en Inge Voskamp. Samen spelen zij BINGO tijdens het Fringe Festival op 9,10 en 11 september in CASCO  (Asterweg 22). Kaartjes 11 euro per stuk. Voor meer informatie: http://amsterdamfringefestival.nl/programma/bingo/  

 

Reacties


ilovenoord