Sprong over het IJ: IJndelijk

Je kunt er van alles van vinden, over verbindingen tussen Noord en de stad, en dat doen Amsterdammers luid en duidelijk. Maar over één ding was iedereen het eens tijdens de eerste informatieavond in de inspraaktermijn van ‘Sprong over het IJ’: het gaat nog veel te langzaam en er mag méér gebeuren – vooral méér aandacht naar gebieden buiten de pak hem beet 500 meter rond het Buiksloterveer.

Het was met name de avond van projectleider Maurits de Hoog, die als een razende Roeland met zijn team gewerkt heeft aan het afwegen van alle mogelijke scenario’s. In hoog tempo liet hij zien welke dat allemaal waren. In de zaal van de Tolhuistuin zat iedereen die zich had opgegeven als belanghebbend, veel uit Noord. Sommigen waren mordicus tegen bruggen, anderen juist vóór, de een wilde door de IJtunnel fietsen (nu niet eens een optie die het gemeentebestuur overweegt), anderen een brug voor lijn 10, weer anderen wilden een hele nieuwe futuristische tunnel naar het gebied dat ‘grootstedelijke allure’ gaat krijgen: de strip van Overhoeks.

Wel even schrikken om in de wandelgangen te vernemen dat op dat kleine stripje misschien wel 4 miljoen mensen per jaar verwacht mogen worden. Doe dat keer twee, want wie erheen gaat, gaat ook weer terug naar huis. Laten die acht miljoen mensen alsjeblieft via een passage onder het IJ zo direct mogelijk naar Centraal Station oversteken en niet dwalend door het gebied zoeken naar ‘Sixhaven’. En als we dat allemaal NU willen, die passage, luistert de wethouder daar dan naar? ‘Dan moet je een referendum aanvragen.’ Goed idee, want op de planning staat de voorbereiding van die passage op 2025 – best lang wachten.

tempo-sprong-over-het-IJ

Direct naast die nieuwe strip ligt het oudste stuk Amsterdam Noord: het Tolhuis, de Tolhuistuin, het kanaal en de Sixhaven. Een groen en ontspannen gebied, waar vissers af en toe hun hengel uitgooien en toeristen zich verbazen: ‘so nice and quiet right next tot he city.’ Of dat zo mag blijven is volgens Maurits de Hoog en wethouder Eric van der Burg de vraag. Wat nu nog de aangenaam groene voortuin van Amsterdam Noord is, zou wel eens kunnen veranderen in de stoeprand van het IJ. Dat het in 2014 nog rijksbeschermd stadsgezicht is geworden, dezelfde status die bijvoorbeeld de Keizersgracht heeft, telt wel mee in de uitwerking, maar kan de ontwikkelingen niet tegenhouden.

Het Sixhaven station moet er komen, een brug over het Noord Hollands kanaal is al gepland, en precies op de plek waar brug en fietspad elkaar kruisen, komt ook nog eens een nieuwe keerlus voor bussen. Een buurtbewoner maakt zich zorgen over de veiligheid op dat knooppunt en vraagt zich af of er wel iemand is die de regie heeft over de IJ-oevers, met al die haast. Even is het onduidelijk, maar dan meldt zich iemand in de zaal ‘Dat ben ik’. Vervolgens legt hij uit dat hij de regie heeft over de hele IJ-oever. Aan de zuidkant. De Noordkant? Nee, daar is niemand voor. Hmmm, toch maar zo’n inspraakformulier invullen.

Wie dat ook wil: er zijn in één week al 1450 van die formulieren ingevuld. En wat komt er tot nog toe uit? Mensen zijn voor, tegen of neutraal, maar over één ding zijn de meesten het eens: het is urgent en er mag best méér gebeuren. Wie daar nog iets aan toe te voegen heeft, neem vooral de handschoen op.

Vraag een referendum aan en wil je het simpel houden: Inspraakformulier digitaal invullen kan via de pagina van Sprong over het IJ op de site van de gemeente https://www.amsterdam.nl/bestuur-organisatie/volg-beleid/amsterdam-onderzoekt/

Spijt dat je de avond hebt gemist? Livestream van de informatiebijeenkomst op https://www.youtube.com/watch?v=L6N2rHSjUnY of hieronder:

https://youtu.be/L6N2rHSjUnY

Reacties


1 Comments on this post

  1. […] Lees hier een uitvoerig verslag van de inspraak ‘Sprong’ avond op 7 februari 2017 in de Tolhuistuin in Amsterdam. Het blijft raar om het ineens alleen nog maar over een brug te moeten hebben, zodra het gaat over de toekomst van de Kop Java. De Kop is meer dan de aanloopstrook van een brug.  BK. […]

Reacties zijn gesloten.

ilovenoord