Toptalent treedt op in Noord

Mocht je denken dat we in Nederland het talent alleen nog maar uit Popstars halen dan heb je het goed mis. Afgelopen zondag traden in de Noorderparkkamer drie jonge pianovirtuzen op. Alle drie winnaar van het Steinway Pianoconcours in hun eigen leeftijdsklasse.

Dat je om die te winnen heel wat in je mars moet hebben bleek wel uit de moeilijkheidsgraad van de gespeelde stukken. Niet alleen technisch voor de gevorderde pianist, maar zeker een uitdaging om ze in alle nuances die de componisten hen bieden te laten klinken.

De aftrap werd gegeven door de 15 jarige Ghil Bae, winnares van de oudste leeftijdscategorie (13 tot 17 jaar). Zij opende met een soepele Abegg variaties van Robert Schuman, waarvan ze de grilligheid van de variaties mooi deed uitkomen. Niet minder speels was de rondo in es van Chopin. Bae liet een mooi massief volume uit de piano komen en durfde goed uit te halen. Expressiviteit kon ze kwijt in de derde pianosonate van Prokofjev. Harde korzelige tonen afgewisseld met zachte klanken. Hier vond ik haar dan ook het meest bijzonder: de lef waarmee ze de sonate wist te openen was prettig onconventioneel. Waarmee Ghil Bae laat zien dat ze een gevarieerd repertoire aan kan.

Een totaal contrast met Bae’s spel leverde de 12 jarige Nicola Braam, winnares in de categorie tot 13 jaar. Zelf was ik erg gecharmeerd van de fluwelen zachtheid van haar klank. Die kwam haar niet alleen van pas bij de twee nocturnes van Chopin die ze speelde, maar wist vooral indruk te maken bij het inzetten van de eerste noten van ‘ De Leeuwerik’ . Deze bewerking door Balakirev van een lied van Glinka geldt binnen de pianoliteratuur als een pittig stuk, en niet alleen vanwege de techniek. Braam wist meteen al de eerste noten met een prachtige rust neer te zetten, waarmee ze het lastige publiek tot volledige stilte kreeg. De melodie van het lied en het pittige passagespel deden vervolgens de rest van het werk. Dat Nicola niet alleen heel mooi melodieën speelt bewees ook haar vertolking van een prélude van Debussy: pittig, ritmisch, bij vlagen opzwepend en dan waar nodig stil. Een bijzonder talent deze dame.

Tejas Ziegler, elf jaar nog maar, mocht afsluiten. Deze winnaar van de jongste categorie van het Steinway Pianoconcours opende met een mooie gebalanceerde uitvoering van de Allemande uit de 6e Franse Suite van Bach. Technisch niet veeleisend, maar om hem ritmisch en melodisch niet uit de bocht te laten vliegen is voor een jong oor zeker lastig. Ziegler speelde mooi gepuncteerd. Dat Ziegler voor zijn leeftijd al een ontwikkeld palet heeft bleek bij de delen uit El Circo van de componist Joaquîn Turina (1882-1949). Brede gebaren, trefzekere knuisten wisten mooie massieve basklanken uit de vleugel te halen, maar ook te zorgen voor lichte heldere klanken in de hogere regionen van het toetsenbord. Je merkt aan alles dat Tejas honger heeft naar de mogelijkheden die de piano hem biedt en deze verder wil verkennen. En bij voldoende technische ontwikkeling de komende jaren gaat hem dat zeker lukken. Wij zijn nu al fan.

Al met al genoeg redenen om wat minder achter de buis te zitten en vaker naar de Noorderparkkamer te komen! En voor wie van u het concert gemist heeft: hieronder drie beknopte registraties. Veel plezier!

Reacties


ilovenoord