Verrassing bij de NDSM pont: de leuke wereld ligt er voor het oprapen

Noord is trots op zijn creatieve industrie. Op het rafelrandkarakter, waar bijzondere mensen op afkomen. Kunstenaars in de vd Pekstraat, muzikanten in de Vogelbuurt.
Maar is het wel belangrijk genoeg? Nu het zand van de stilgelegde bouwprojecten door de straten stuift en alle kunstinstellingen een nulbrief hebben gekregen? Dan is het nog maar een kleine stap, of ook Noord gaat roepen dat kunst een linkse hobby is, die je in tijden van nood helaas af moet schaffen. Voor wie het nog niet weet: de nulbrief is een eigentijdse, Noordse variant van Harry Potters brulbrief, die tegen alle kunstinstellingen roept dat de subsidies per 1-1-2012 op nul euro worden gezet. Alles wordt dan opnieuw bekeken en herverdeeld. Alles? Of … is het een mooie kans om een beetje weg te sluizen naar de bouw. Dat is toch ook een creatief proces?

Voordat ik in een depressie schiet, hup, op de fiets naar Nieuw Dakota bij de NDSM. Ik kom er terecht in een educatief project van groep 4&5 van de gloednieuwe school ‘de IJsbreker’. Zo’n nieuwe school die nog niet murw geslagen is door de inspectie en de tijd neemt voor kunstprojecten. Kunstenaar Pieter Lemmens exposeert daar zijn werk aan de muren en is aanwezig terwijl hij zijn werk ‘toelicht’ op enorme witte panelen die op de grond liggen. Daar mogen de kinderen hun beelden aan toevoegen. Ze liggen op hun buik op de grond en tekenen beelden uit hun leuke wereld. En ze tekenen ook hoe hun stomme wereld eruitziet. Af en toe stoppen ze even om te overleggen met Pieter. Ze willen vlinders tekenen en hij laat zien dat je van twee worstjes die je met de rug tegen elkaar aanlegt ook een vlinder kunt maken. Terwijl ze meteen aan de slag gaan met dit idee legt hij aan mij uit dat elke taal voor vlinder een heel eigen woord heeft: butterfly, mariposa, smetterling, papillon…
Oh! kon iedereen maar een middag in Nieuw Dakota komen kijken en een vlinder van worstjes op de vloer tekenen. Misschien helpt het als we er gewoon een cito-toets van maken. Dán is het belangrijk. De leerlingen snappen het allang. Zonder een seconde nadenken zegt de kleine kunstenaar op de vloer desgevraagd: ‘Wat wij hier doen is creatief en leuk. En creatief is belangrijk.’

Reacties


ilovenoord