5 ideeën voor een beter Amsterdam Noord

1. Behoudt het karakter van elke unieke wijk en versterk deze.
Amsterdam Noord is een lappendeken van losse wijkjes en buurtjes, die elk hun eigen charme hebben. Of je nou op de Nieuwendammerdijk bent of op het Purmerplein, elke buurt heeft zijn eigen type woningen en bewoners. Er is behoefte aan meer woningen in Noord, want Amsterdam groeit dicht. Daarom is het van belang dat juist deze wijken in Noord nieuwbouw krijgen die bij ze past: rekening houdend met hun geschiedenis en haar bewoners. Een goed voorbeeld hiervan is Thuis bij Marjolein. Hier worden o.a. woningen in de typerende jaren 20-30 stijl gebouwd.

2. Groen is goed, maar moet geen barrière vormen.
De wijken in Noord zijn van elkaar gescheiden door verhoogde wegen die veelal omringd zijn met groen. Erg mooi, maar daardoor is het voor met name fietsers ondoenlijk om de weg te vinden. Daarnaast levert het donkere groen ’s avonds een gevoel van onveiligheid op. Door op strategische plaatsen het groen te voorzien van losse groepen woningen kan men het gevoel van veiligheid en sociale controle op de route vergroten. Ook extra verlichting en verlichte richtingaanwijzers kunnen helpen. Bijvoorbeeld een roze neon route vanaf de pont naar het Buikslotermeerplein, een gele naar Tuindorp, etc.

3. Geef Noord duidelijke ‘landmarks’. Een toren bijvoorbeeld!
Amsterdam Noord is een jong stadsdeel. De grootste groei vond plaats na de ontkerkelijking. Vandaar dat we hier nauwelijks torens hebben. Jammer, want torens geven een stad visuele eikpunten: hier ben ik ten opzichte van daar. Daarnaast vinden mensen torens leuk: ze kunnen ze beklimmen en zich afvragen hoe het uitzicht er is. Moderne torens hebben tegenwoordig vaak een restaurant. Uitzicht over Waterland, wie wil dat niet?

4. Mensen houden van oud.
Hoe je het wendt of keert, we houden van oude huizen: de details in de stenen, het metselwerk dat versieringen heeft, gevelstenen maar ook ritmes in de gevels. Ouwe gebouwen en huizen zijn mooi omdat we er onszelf in terugzien: alle details met de menselijke hand. Bij het neerzetten van nieuwbouw kan men hiermee rekening houden: waarom niet een ‘nieuw’ Jugendstill of Bauhaus gebouw in plaats van een nieuw glazen doos? Een leuk voorbeeld hiervan ziet men in Amsterdam Zeeburg tegenover de Panama: hier worden kantoren gebouwd met boogramen en verschillende kleuren steen.

5. Als je aan ‘architectuur’ doet, doe het met lef!
Er zijn nu veel stedelijke vernieuwingsprojecten in Noord. De kwaliteit is er sinds de jaren 80 gelukkig enorm op vooruit gegaan. Maar toch: soms is de bruingebaksteende nieuwbouw wel erg eenvormig. Kunnen we ook in de gebieden verder van het IJ, zoals in Nieuwendam met lef bouwen? Gekke vormen en materialen met lef? Uitspattingen op plaatsen waar je ze niet verwacht? Verras de passant met lef en zorg voor discussie. En ja: dan mag ook over smaak getwist worden.

update: reacties gesloten, prive discussie graag over de mail!

Reacties


7 Comments on this post

  1. Wauw. Een sterke analyse van de ruimtelijke lastigheden van Noord. Praat er graag een keer over door. Maar een neon roze route naar het Buikslotermeerplein…….daar ben je me kwijt vrees ik.

    marcia /
  2. @ Alter Fritz, ik kan mij helemaal vinden in je redenering. Nieuwbouw ziet er tegenwoordig niet meer aantrekkelijk uit. Ben blij dat ik in een ‘exclusief’ pand in Noord woon, 30 jaar geleden gebouwd en nog steeds niet geëvenaard. Verschil in vorm en structuur verlevendigd een wijk.

    Kopieer alleen niet iets uit het verleden, Elzenhagen dat op een klein dorpje met allemaal dezelfde huizen [okay, de kleur verschild] moet lijken… met bruggetjes en dergelijke, en dan pats een groot gebouw voor je neus… dat is het voor mij niet.

    Amsterdam Noord zou zich nog meer moeten profileren als het “andere Amsterdam”. Verwelkom de bezoekers/bewoners met een banier bij de ponten, ‘Welkom in Amsterdam-Noord’, liggen die niet nog ergens na de afgelopen Sail? Een neon of LED route [wat voor kleur dan ook] is ook helemaal geen gek idee, zie het als een groot kunstwerk, aangedreven door wind-, zonne- of golven energie.

    Peter /
  3. Helemaal met je eens Peter! Van patsboem dorpshuisje naar flatgebouw van 10 verdiepingen is het ook niet. Dat levert Madurodam op. Overgangen moeten natuurlijk en vloeiend zijn. Stedelijk en niet popperig. Ik denk dat er serieus weer planologisch naar het stadsdeel gekeken moet worden en men moet kijken naar zaken als integratie met behoud van groen.

    Chris /
  4. leuk om de mogelijkheid te hebben mee te denken! ik fiets vaak over de Johan van Hasseltweg en andere bedrijventerreinen. Het lijkt mij allereerst een grote verbetering als men op bedrijventerreinen in Noord ook een woonvergunning afgeeft voor de kunstenaars met ateliers en natuurlijk ook voor andere bedrijfjes die daar zitten. De levendigheid van de buurt versterkt hierdoor. Daarbij staat er erg veel leeg, en persoonlijk vind ik dat er armoedig uitzien. Ik vermoed dat er grote behoefte is aan woon/werkplekken, vooral onder starters. Dus eerst de huidige leegstand aanpakken. Overigens een goed idee, die neon of LED route. Hiermee kun je ook de overgang van de ene wijk naar de andere prachtig aangeven. @ Peter, inderdaad, laat Noord zich nog meer profileren, juist met de ruimte om te groeien en creatief in te spelen op de wensen van huidige tijd heeft men een voordeel ten opzichte van de “oude stad”.

    monique mckenzie /
  5. Beste mensen.

    Cultuur is het enige dat mensen van andere diersoorten onderscheidt. “Juffrouw Laps, u bent een zoogdier”
    (Multatuli, Woutertje Pieterse), maar het onderscheid is groot. Cultuur noemen we dat verschil.
    Kom er eens over meepraten op de Museumborrel, elke eerste vrijdag van de maand van 17.00-19.00 uur
    in Museum De Noord, Zamenhofstraat 28A, tussen Vogeldorp en Meeuwenlaan.
    Nadere inlichtingen: hjcras@gmail.com, http://www.museumamsterdamnoord.nl.

    Henk Ras /
  6. Het Marjoleinterrein ligt dwars op de afgebroken Buiksloterdijk. De geschiedenis van het Westeinde van de Buiksloterdijk is daar helemaal kapot gebouwd en dat gebeurt nog steeds.
    Ik ben er geen voorstander van de huidige tuindorpen te ‘verrijken’ met hoogbouw, post-moderne of ADHD-architectuur.
    Er zijn nog een heleboel vervallen industrietreinen waar dorpjes kunnen worden gebouwd, eventueel met hoogbouw, die net zo karakteristiek kunnen worden als de huidige tuindorpen. Kijk maar eens langs de Klaprozenweg, Grasweg en Distelweg.
    Laat die tuindorpen intact, bescherm ze, tast ze niet aan, verklaar ze tot monument. Laat ze alsjeblieft ‘saai’ blijven.
    Dat zijn de tuindorpen Oostzaan, Nieuwendam, Buiksloot (Blauwezand), Buiksloterham (Floradorp), Disteldorp, Vogeldorp en wat ik nog vergeten ben.
    Noord, een lappendeken van dorpjes – mooier kan toch niet…

    albert van der vliet /
  7. Hi Albert, ik snap je reactie. Ik herken het gevoel. Feit is dat het onmogelijk is de dorpjes saai te houden. Inderdaad kan men afzien van bebouwing, maar de bewoners die er gaan wonen veranderen, zoals tijden ook veranderen. Veel Noorderlingen trekken weg naar Almere en in hun huisjes wonen nieuwe Noorderlingen. Veel van dit woningbestand moet ook verkocht kunnen worden door de woningcorporaties om nieuwe activiteiten te financieren, en ja, dan krijg je automatisch andere bewoners. Vaak is dit de redding van een buurt, want neem nou de Bloemenbuurt: veel ouderen kunnen de tuin er niet onderhouden en de jongeren interesseert het niet. Mooi als daar dus een ander publiek in trekt die wel aan onderhoud doet. En laten we eerlijk zijn: waar de corporaties te laat zijn met verkoop, zoals in bijv. Nieuwendam, zie je een verschrikkelijke Verelendung waar Marx, ondanks de socialistische heilstaat Noord een puntje aan kan zuigen….

    Chris /

Reacties zijn gesloten.

ilovenoord