Broodjes vanaf medio half september

Hoog op mijn lijstje van gemiste kansen in Noord staat de kolonie vage autobedrijfjes, tussen de Schaafstraat en de Johan van Hasseltweg. Automobielbedrijf Van Vloten BV, Garage Rio, Autobedrijf van der Meiden b.v., Master Car Rent b.v., allemaal op een rijtje. Hebben we aan één APK-beunhaas zonder afspraak niet genoeg? En dan de bijbehorende hoeveelheid beschadigde of overleden auto’s die de parkeerplaatsen bezet houden, in afwachting van reanimatie. Jammer, jammer.

Vooral omdat dankzij de niet onaardige pandjes en de parkeergelegenheid het een heerlijk winkel- en/of uitgaansgebiedje zou kunnen zijn. Alleen al de bedrijven die daar in de buurt zitten hebben volgens mij een schreeuwende behoefte aan een plek om representatief te kunnen lunchen, dineren en beurrelen.

En ik zou er zelf ook best  graag een buurtwinkeltje bezoeken.

Gelukkig heeft Firma E.J.G. Korstanje Autoschade er de brui aan gegeven. Waarom? Ik heb geen idee, maar ik ben blij want in het leegstaande pand komt binnenkort een broodjeszaak.

Bij nadere bestudering van de tekst op de winkelruit krabde ik me wel even achter de oren. Je hoeft natuurlijk als ondernemer geen Harry Mulisch te zijn, maar wie “medio half september” schrijft, is in ieder geval geen afgedwaalde neerlandicus die uit pure culinaire passie een eigen zaak begint. En “voor elk wat will’s” – de spelling laten we maar even voor zichzelf spreken – is in strijd met het credo dat Gordon Ramsey zijn slachtoffers keer op keer naar het hoofd slingert: zet niet te veel gerechten op de menukaart, maar kies een klein aantal waar je goed in bent.

Maar misschien heb ik het mis en komt er een succesvolle broodjeszaak die alle autobedrijven verjaagt naar de industrieterreinen waar ze horen. Het is afwachten tot medio half september.

Reacties


17 Comments on this post

  1. Tsja, ‘medio half september’ dat is dubbelop. Wat betreft dat Will’s, zou het niet kunnen dat het een leuke woordgrap is, dat ze straks echt “Broodje elk wat Will’s heten”, wie weet slaat dat op de naam van de eigenaar annex broodjesverkoper, heet hij/zij misschien Will ? Werd inderdaad tijd voor een lekkere broodjeszaak! Las laatst in het Parool dat er schreeuwend behoefte aan is met al die nieuwe bedrijven in Noord. Misschien tijd voor een echte “I Love Noord Lunchroom” in de buurt van Overhoeks of NDSM-terrein ?

    Ella /
  2. Wie ‘medio half’ schrijft, maakt niet dat soort woordgrapjes, lijkt me. Dit is overigens mijn gouden tip voor een lunchroomlocatie: http://maps.google.nl/?ll=52.385174,4.916661&spn=0.000013,0.01929&t=h&z=16&vpsrc=0&layer=c&cbll=52.384811,4.917321&panoid=CyCEJTv9EWKJJRsogh9_1A&cbp=12,277.96,,0,-11.29

    wim de jong /
  3. Wordt dat Parool pandje eigenlijk nog wel gebruikt?

    Peter /
  4. Dat Parool gebouwtje is ook van het Parool. Ideaal natuurlijk voor een cafeetje of nog beter, zet die vishandel van tegenover de Dirk erin! Zijn we ook meteen af van dat onoverzichtelijke gevaarlijke kruispunt, de huidige visstal is een zichtbelemmerend gevaarlijk object voor alle verkeersdeelnemers. Maar jammer genoeg is het Parool verspreidingspandje nog steeds de hangplek voor krantenbezorgers en aanhang …

    luc /
  5. geachte heer de Jong
    hierbij wil ik u bedanken voor de negatieve reclame
    ik weet niet hoe u aan uw informatie komt maar firma EJG Korstanje autoschade is niet gestopt en ook zeer zeker niet failiet ook leven wij nog dus zijn niet verongelukt dit is pure fantasie van u
    ons bedrijf is al sinds 1940 op dit adres gevestigd en zeer zeker geen vaag bedrijf
    mijn vrouw (wil) gaat in de voormalige showroom inderdaad een broodjeszaak beginnen
    wij vinden het eigelijk niet zo leuk als een of ander vaag figuur allelei onzin loopt te verkondigen zo komt u ook zeer zeker niet geloofwaardig over een excuus zou wel op zijn plaats zijn,overgens zitten wij niet in het paroolpandje zoals in het comentaar staat met vriendelijke groet EJG Korstanje

    ejg korstanje /
  6. Lekker bijdehand stukje dit. Typisch ook voor dit steeds meer elitaire blog. Begon ooit leuk maar begint arrogante (soms zelfs megalomane) trekjes aan te nemen, met dit stukje als voorlopig dieptepunt.
    Meneer Korstanje reageert serieus op dit bericht waarna Wim de Jong hem met een staaltje Twitter backtalk afdoet als #vaagfiguur. Stoere jongen dus die Wim…

    Maar goed, on-topic:
    Dit hoekje met ‘beunhazen’ heeft absoluut recht van bestaan. Gewoon goede hard werkende monteurs met wie je een goede afspraak kan maken. Zelf al jaren ervaring mee en mijn trouwe V70 rijdt nog steeds. Mijn lease Volvo heb ik daarentegen in onderhoud bij de officiële Volvo dealer uit datzelfde ‘hoekje’ en daar heb ik de nodige negatieve ervaringen mee.

    Gevalletje ‘don’t judge a book by it’s cover’…

    Nog even off-topic:
    Wim alsjeblieft: Noord is Noord, leg je erbij neer en geniet ervan. Anders pak je de pont terug naar de overkant om daar vervolgens de trein te pakken naar het dorp waar je vandaan komt en ga je daar lekker “representatief(?) borrelen, lunchen en beurrelen”.

    El /
    • Beste El,

      Het verhaal is als volgt. We fietsen al tijden langs deze bocht in de Meeuwenlaan, een parelplekje. Je kan me niet vertellen dat het supergeweldig is dat daar alles vol staat met halve autowrakken of om de meter tweedehandsauto’s. Net buiten de blauwe zone natuurlijk! Maar goed, ons oog viel dus op een nieuw te openen lunchroom, die erg gewild zal zijn in deze buurt (veel bedrijven). Met een zo prikkelende tekst in de etalage dat we daar niet voorbij konden zonder er over na te denken. Je kan het zien als elitair of megalomaan dat we ons ergens in gooien, maar een vergissing is ook menselijk. En aandacht voor deze nieuwe zaak is er zeker gegenereerd! Excuus nogmaals naar de betrokkenen, volgende keer zullen we minder snel een conclusie trekken … al is de tekst op het raam toch duidelijk? We kunnen daar niet uit afleiden dat er ergens achterin toch nog een autogarage is …

      luc / (in reply to El)
  7. Ik betreur het dat mijn persoonlijke gevoel voor humor niet gedeeld wordt, maar ik begrijp ook dat niet iedereen de manier waarop ik het bovenstaande opgeschreven heb kan waarderen, in het bijzonder de familie Korstanje. Het is niet mijn bedoeling geweest iemand te beledigen.

    Niettemin sta ik nog steeds achter wat ik – de al dan niet ongepaste grappenmakerij daargelaten – inhoudelijk wilde zeggen, namelijk:

    Korstanje zit op een erg mooi stukje van de Meeuwenlaan en ik denk dat er in de buurt zeker behoefte is aan meer horecavoorzieningen. Het initiatief van de vrouw van de heer Korstanje getuigt daarom van een goede neus voor ondernemerschap. Ik ben ook erg blij dat ze het doet, al doet de toon van mijn stukje wellicht anders vermoeden.

    Het moet me alleen wel van het hart dat de manier waarop de letters er nu bij hangen – zie foto – vrolijker had gekund. Daar trek je volgens mij ook meer klanten mee. In het ‘dorp’ waar ik vandaan kom was mijn vader winkelier en van hem heb ik geleerd dat de uitstraling van je zaak – de p van ‘presentatie’ in de vier p’s van de marketingmix, of de ‘cover’ van het ‘book’, zo u wilt – van levensbelang is. Dat bepaalt of klanten binnen komen wandelen of doorlopen.

    Wat er met het autobedrijf gaat gebeuren was mij niet duidelijk en hoe ik dat opgeschreven heb vind ik nu ik weet dat er een familie achter schuil gaat die er gewoon mee doorgaat ongepast. Excuses daarvoor.

    Is Noord Noord? Ik denk het niet. Noord verandert, net als elk stadsdeel, elke buurt en elke straat. Continu, of je het nou leuk vindt of niet. Wie denkt dat Noord Noord is, is de afgelopen jaren blijkbaar niet langs bijvoorbeeld het Waterlandplein, Noorderpark, NDSM, De Bongerd, Overhoeks, Elzenhagen, de Noorderbegraafplaats, Buiksloterham, Van der Pekstraat of de Noord/Zuidlijn gefietst. Sterker nog, de lunchroom van mevrouw Korstanje is er zelfs het bewijs van dat Noord verandert.

    En genieten van Noord doe ik zeker – hoe het is, hoe het was en hoe het zal zijn.

    Of dit een elitiaire blog is, daar mag iemand anders over oordelen. Maar gezien de reacties hierboven kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat mensen van allerlei pluimage de weg naar ilovenoord weten te vinden.

    wim de jong /
  8. geachte heer de jong,
    ik vind dat u uw verhaal eerst zal moeten checken voordat u zomaar iets op het net plaatst. zelf woon ik al 20 jaar in de vogelbuurt en ken ik
    bijna alle garagebedrijven daar het zijn allemaal stuk voor stuk goeie garage’s. en ik kan de humor van iemand failliet of verongelukt niet in zien nee en ik denk meerdere mensen met mij! ik weet dat er echt behoefte is aan horeca in deze buurt en ik denk dat dit een hele goeie zet is van mevr. korstanje dus bij deze wens ik u heel veel klandizie en ik kom zeker een keer een kijkje nemen in de winkel.

    duco van walraven /
  9. Ik kom hier ook geregeld langs. Ik vind het toch vrij duidelijk dat er een autobedrijf in dit pand zit. 1. er hangt een enorm bord boven de gevel, 2. de auto’s voor de deur verraden ook wel wat, en 3. de roldeur is met grote regelmaat open.

    Dat terzijde. Ik vind het een goede zaak dat er een lunchroom gaat komen in dit gebied. Er zit hier verder niets, en het is de uitgewezen plek voor zo’n gelegenheid. Het kan niet anders dan dat deze zaak een succes moet gaan worden.
    De tekst bevat inderdaad een taalfout, maar als we daarover gaan vallen zijn we wel aan het mierenneuken. De onderneemster in kwestie, mevrouw Korstanje, is geen profesioneel taalkundige, een taalfoutje is dus vergeven. Daarentegen verwacht je van een profesioneel journalist geen missers. Een beetje voor onderzoek had hem geleerd dat de onderneming van de heer Korstanje nog altijd up and running is.
    Echter moet ik wel zeggen dat ik het netjes vind dat de journalist in kwestie zijn excuses aanbiedt.

    Tamara /
  10. Journalist? Komop zeg, ’t is een weblog waar (hoogstwaarschijnlijk) vrijwilligers voor schrijven. En daarnaast is ’t toch duidelijk dat dit een opiniestukje is, zeker geen objectieve waarheidsvinding.

    Jeroen /
  11. Leuk dat dit uiteindelijk toch neerkomt op een analyse van de Meeuwenlaan. En hoe bonafide die garages ook mogen zijn, een P+ voor presentatie krijgen ze zeker niet. Afgebladderde verf, lelijke reclameborden, half verrotte kozijnen etc, ik weet niet, zal best zijn dat sommige garagehouders vinden dat dat professioneel lijkt, ikzelf vind dat Wim groot gelijk heeft als hij denkt dat daar dan malafide dingen gebeurden. Mijnheer Korstanje kan i.p.v. zo boos te doen dus ook de vraag stellen: hoe komt het dat mensen op de een of andere manier de associatie met malafide hebben bij mijn bedrijfspand? Om vervolgens te concluderen: laat ik het met mijn andere pand maar wat beter doen, dan krijg ik wat meer klanten. Gratis tip van een echte marketeer (u weet wel, die miljoenen euro’s verdient heeft voor zijn baas met goede marketing).

    Chris /
  12. hierbij wil ik even reageren
    ik vindt het sportief dat wim de jong zijn excuses heeft aangeboden en heeft ingezien dat hij verkeerd ingeschat heeft
    ook willen wij iedereen bedanken die voor ons op een leuke manier hebben gereageerd
    ik wil ook even reageren op het stuk van chris
    als je inderdaad in de marketing werkt of heb gewerkt had ik verwacht dat je eerst eens goed zou lezen maar helaas!!!!
    hoe zou jij het vinden als je hard moet werken voor je gezin en iemand schrijft zomaar dat je of failiet bent of mischien wel verongelukt terwijl mijn klanten dit mischien ook wel lezen als je dit niet begrijpt ben je wel heel erg dom( en twijfel ik aan al die miljoenen die je heb verdiend )
    je oordeelt wel over mij maar kan ik je of jij mij als je iets kwijt wil over de meeuwenlaan ok maar laat mij erbuiten of probeer met je geweldige gevoel voor marketing even de blauwe zone door te laren trekken dan zijn we van heel veel elende af
    ejg korstanje

    ejg korstanje /
  13. Jullie zijn in het rijtje bedrijven één grote naam vergeten. En wel Pietje Frietje.
    Alhoewel zijn producten erg goed zijn, is zijn aanpak van de belangrijke marketing P van Presentatie bijzonder te noemen.
    Als ik uw nieuwsgierigheid nu gewekt heb, neem dan even 30 seconden de tijd om onderstaande link te bestuderen.

    http://www.youtube.com/watch?v=jPTne1NYDiA

    En onthoudt vooral lachen doet niet pijn. (mits slechts één malig de link bekeken wordt, daarna kan het uitblijven van pijn niet gegarandeerd worden.)

    opa ot /
  14. In reactie op uw mededelingen over een stukje van de Meeuwenlaan met als aanleiding “Broodje voor elk wat Will’s” willen wij graag het volgende kwijt.
    Wij herkennen ons bedrijf, Autobedrijf van der Meiden b.v., niet in een omschrijving waarin we in één adem worden genoemd met: “Hebben we aan één beunhaas niet genoeg?”.
    Wij zijn al sinds 1941 gevestigd in dit industriegebied, dus zitten we volgens uw inzichten precies waar we thuishoren. De huidige omschrijving van het industrieterrein is overigens getransformeerd in bedrijventerrein.

    autobedrijf van der meiden bv /
  15. Misschien een beetje laat, maar als bewoner wil ik toch nog een paar kanttekenigen plaatsen bij het broodje-verhaal en de reacties daarop.
    Het verhaal begint al prima met “een kolonie vage autobedrijfjes” en dan een incomplete opsomming. Is dat gebrek aan kennis, interesse of genieten de overige bedrijven bescherming? Wie had u in gedachten bij “beunhaas”?
    Sommige van die “vage bedrijfjes” zijn al langer op deze plekken gevestigd dan de schrijver van dit artikel oud is en hebben hun bestaansrecht wel bewezen.
    De bewoners en de bedrijven op dit deel van de Meeuwenlaan hadden geen parkeerprobleem tot de invoering van de blauwe zone tot en met Dirk vd Broek en de bouw van Albatros op de van Hasseltweg.
    Nu genieten zij van auto’s,
    waarvoor in andere wijken geen parkeervergunning kan worden bemachtigd,
    waarvoor bewoners van de Albatros geen plek hebben gekocht in de parkeerkelder,
    waarvan de eigenaren in de stad werken,
    van toeristen, die door de hotels uit Noord en Centrum naar deze plek worden verwezen.
    Het is dus larie dat alle geparkeerde auto’s te linken zijn aan de autobedrijven.
    Zelf moeten wij maar zien of en waar we een plek bemachtigen. En het wordt nog erger als over enige/geruime tijd het verkeer op gang komt, dat wordt aangezogen door de NoordZuidlijn. Pas als er dan een probleem ontstaat, gaat de gemeente de parkeerdruk opnieuw onderzoeken en misschien maatregelen nemen.

    De invulling van de veronderstelde schreeuwende behoefte aan lunch,diner of borrelgelegenheid zal zeker met hetzelfde gebrek aan parkeergelegenheid te maken krijgen, ook als de autobedrijven naar een ander [?] industrieterrein gejaagd zijn, de Meeuwenlaan maakt al uit van een industrieterrein.
    De laatste jaren zijn er bovendien al diverse restaurants in Amsterdam Noord ontstaan, ook in dit gebied, die deze behoefte kunnen invullen en waarvan sommigen zelfs ruime parkeergelegenheid hebben.

    Dat Korstanje er nog niet de brui aan heeft gegeven mag inmidddels duidelijk zijn en huisvest dus binnenkort, behalve auto gerelateerde activiteiten, een broodjeszaak. Alleen met een broodje ham of kaas kom je niet ver. Willen ze succesvol zijn, dan zullen ze een ruime keus moeten bieden. In Engeland kennen ze zoiets als een broodjeszaak niet, anders had almighty Gordon daarvoor vast wel een uitzondering gemaakt.
    Op de van Hasseltweg hebben al een paar bedrijfjes de moed gehad om een lunchroom/broodjeszaak te beginnen en die hebben het helaas niet gered. Ik hoop dat Korstanje een betere toekomst tegemoet gaat.

    Noord heeft zeker baat bij de initiatieven en ontplooing van gebieden van de laatste jaren. Maar daarmee zijn ook nieuwe mensen het gebied ingekomen en sommigen daarvan zijn helaas van het niveau, ik koop een huis op plattenland, maar ik wil de koeien niet ruiken. Met andere woorden, ze willen ergens heen, maar dan moet de omgeving zich wel aan hen aanpassen. Daar is Noord niet echt blij mee.

    Dan nog een laatste opmerking over het feit dat veel mensen de weg naar ilovenoord weten te vinden. Ik heb er niet naar gezocht en toen het via via bij mij binnenkwam, kreeg ik de indruk dat het informatie van de deelraad betrof. Dit bleek een misvatting.
    Omdat de inhoud mij vaak niet aanspreekt, ben ik er meestal snel klaar mee.

    ella2 /

Reacties zijn gesloten.

ilovenoord