Canta-city heeft een Canta-club

“The fascinating little red car.” De Canta was ooit en vooral bedoeld als hét 45km gehandicaptenvoertuig, ontwikkeld door Familie Waaijenberg. Maar inmiddels is dit kleine autootje aan het uitgroeien tot het handigste en hipste vervoersmiddel van Amsterdam-Noord. Ons stadsdeel hebben we dan ook al liefkozend omgedoopt tot Canta-city. Hoe klein hij ook is, de Canta denkt groot. Getuige de witte Canta die ik laatst op de pont zag. Hij had een sticker op zijn achteruitje waarop stond: “Later als ik groot ben, word ik Rolls Royce.”

De Canta van Wilger Eunen, voorzitter van Cantaclub.nl

Kortom; we moeten de Canta serieus nemen. Zeker nu er een heuse Canta-Club is! Cantaliefhebbers kunnen terecht bij Cantaclub.nl, opgericht door Canta-rijder Wilger van Eunen. Hij heeft er een forum aan verbonden, waar mensen met elkaar in contact kunnen komen. Dus wil je foto’s of avonturen delen, heb je een oproep of wil je bijvoorbeeld afspreken om samen een route te rijden, dan kun je hier terecht. Op het terras van Café de Pont vertelt Wilger me dat hij dankzij zijn grijze Canta met vlinders weer zelf heen en weer naar zijn werk kan. Het motto van de club is dan ook: “vrijheid voor iedereen”. Ook maakt hij vaak mooie tochten, soms helemaal naar Utrecht heen en weer. Je kan wel 400 kilometer op 1 tank. Het plan ontstaat om kaarten met mooie Canta-routes op de site te zetten.

Wilger van Eunen trots naast zijn Canta

En dan mag ik zelf een stukje rijden. Vroem, vroem. De nieuwe boulevard af langs het filmmuseum. Maar daar eindigt het fietspad ineens in het Ij! Er moet op een klein stukje gekeerd worden, maar dat gaat eenvoudig. En dan natuurlijk met de pont, hét grote voordeel. Bij het afrijden is het even uitkijken dat ik niemand op zijn hielen bots. Maar wat eenvoudig en leuk is dit. Ik wil er ook eentje. Een redactie-Canta wellicht?!

Proefritje

Op de pont!

En voor wie er echt geen genoeg van kan krijgen; race daarna door naar de Facebook-pagina van Karin Spaink, die zichzelf beschrijft als ‘designated driver’. Zij concludeert: “It’s the friendliest car EVAR!” En ik kan het nu weten: ze heeft gelijk.

Ook de redactie van ilovenoord loves Canta:
http://www.ilovenoord.nl/index.php/2011/06/20/ilovecanta/
http://www.ilovenoord.nl/index.php/2011/06/07/5425/

Reacties


4 Comments on this post

  1. Een dankwoord voor Kim Triesscheijn,
    Het is een heel leuk artikel geworden, daavoor mijn DANK.
    Vond het leuk om eens met een echte redactrice te praten,
    die zelf jong is en enthousiasme uitstraalt.
    Misschien wil je in de toekomst nog een keer rijden, dat kan.
    Groetjes Wilger

    wilger /
  2. Hallo Canta-City vrienden en vriendinnen,
    Ik wil graag meer informatie over deze auto, wat kost die auto, gebruikt het gewone benzine, worden ze uitgevoerd? Bij voorbaat hartelijk dank. MCH.

    Carla Henderson /
  3. Reuze lollig allemaal, maar sorry hoor, het ding is óók ’n beetje de poor man’s hummer (of tokkietank). Passend in het (denk)beeld van Platter & Dikker, het recent verschenen fotoboek van H.J.A. Hofland.

    Dorado /
  4. hallo ik wil graag een canta kopen puur omdat ik 1 niet best ter been ben en 2 omdat ik geen auto rijbewijs heb maar ik ben 42 m,n scooter doet het goed maar ik wil iets overdeks en dat is een canta.ik heb 2 verschillen gezien echte brom auto,s die op diezel rijden zijn nogal duur de invalide versie is goedkoper en een canta spreekt me gewoon aan ik weet niet waar ik moet zoeken voor een goede 2ehands dan doe ik m,n scooter wel weg.mvg r.bijkerk

    rico /

Reacties zijn gesloten.

ilovenoord