Wat past er in het tosti-ijzer tijdens de pauze?

Ik stap de drempel over in de klas en zie mijn meester al aan zijn bureau zitten, ik pak mij tas gooi mijn boeken op de tafel. Zo zou ik beginnen te schrijven als ik een standaard les zou hebben op een standaard school. Maar zo gaat het bij ons op het Hyperion niet!

Ik ben Jip Mus en beschrijf mijn ideale schooldag ...

Life style informatics door Claudio Versace

Dit eerste uur hebben we namelijk LI (life style informatics) wat gegeven word door Claudio Versace (!) waarbij we helemaal geen boeken hebben en onze opdrachten gewoon via gmail naar ons toe gestuurd worden. We hebben nu al vijf hele coole projecten gedaan. Waarbij we bijvoorbeeld samen online een presentatie maken. Nu zijn we  bezig om een S.O. voor elkaar te maken, die sturen we dan via de mail naar een andere klasgenoot en die maakt dat S.O. dan. Als diegene dat S.O. dan gemaakt heeft, krijg je zelf alle antwoorden binnen in een spreadsheet (een soort exel maar dan van gmail). En daarmee kunnen we dan zelf bepalen wat voor een cijfer iemand krijgt. En zo leren we dan ook weer nu hoe we daar grafiekjes bij kunnen maken.

Plato

Plato

Als dat lesuur afgelopen is krijgen we het vak Grote denkers. Hier we alles leren over grote denkers zoals: Socrates, Plato en Aristoteles. We discussiëren ook heel vaak over van alles, toen Ghadaffi bijvoorbeeld dood ging, discussieerden we er over of het wel terecht was dat hij vermoord werd. Nu zijn we bezig met een werkstuk over een grote denker naar eigen keuze.
We moeten een soort interview maken met een grote denker. Ikzelf heb Plato gekozen omdat ik zijn manier van denken heel mooi vind, zoals zijn gedachte over de wereld en dat degene die je voor je zit niet de echte persoon is maar alleen maar een schaduw is van de echte persoon.

Voetballen

Hierna hebben we een kleine pauze van ongeveer 20 minuten en gaan we met allemaal vrienden naar het voetbalveldje achter de school. Daar gaan we heel vaak voetballen en ons brood opeten. Wat ik zo leuk aan onze klas vind is dat we allemaal samen een groep vormen, en dat er niet allemaal groepjes van 4 of 5 leerlingen zijn. Iedereen doet gewoon altijd aardig tegen elkaar.

Het geheugenpaleis van Joshua Four

Als de pauze is afgelopen hebben we logica en argumentatie. Daar leren we nu allemaal dingen over het geheugen en over het geheugenpaleis van Joshua Four. Ik vind  zijn manier waarop hij dingen onthoudt echt geniaal bedacht! Hij neemt gewoon een huis wat hij heel goed kent en  richt daar dan allemaal kamers in, en in die kamers zet hij beelden in plaats van de woorden die hij moest leren en die beelden hebben dan zeg maar een soort match met de woorden. Als hij bijvoorbeeld een boodschappenlijstje uit zijn hoofd moet leren, dan zet hij het stokbrood bijvoorbeeld op zolder in de kast en de tomaten in zijn slaapkamer en die tomaten zijn dan weer met een komkommer aan het ruziën en zo kan hij hele kaarten spellen uit zijn hoofd leren!

Tekenen

Het volgende lesuur hebben we tekenen. Daarbij hebben we eerst geleerd hoe je een stil leven moest maken en dat hebben we eerst met potlood tekenen en toen maakten we er nog een maar dan met verf (bij mij leek het nergens op). Nu zijn we bezig met een heel grappig project: we moeten namelijk allemaal een eigen superheld tekenen en die kleuren we dan in met waterverf. En toen iedereen zijn held af had gingen we een landschap maken met knippen en plakken (een collage) en dat deden we in groepjes van vier of vijf leerlingen. En wij hadden bijvoorbeeld een vulkaan gemaakt waar allemaal vuur, lava en rotsblokken uitvlogen. En in dat collage landschap plakten we dan weer allemaal onze superhelden in. En uiteindelijk ziet het er hopelijk mooi uit.

Wat past in het tosti-ijzer?

Ontbijtkoek past erin?

Nu hebben we de grote pauze van ongeveer 30 minuten dan blijven we meestal binnen omdat we nu  eigen tosti-ijzers hebben ;). En we zijn nu meestal allemaal al een beetje moe aan het worden. Zoals ik al zei hebben we onze eigen tosti-ijzers we nemen gewoon ons eigen brood mee en stoppen het dan in een tosti-ijzer (maakt niet uit wat het is ik heb zelfs mensen gezien die hun ontbijtkoek erin deden)…..

Twee uur gym!

Na de pauze hebben we twee uur lang gym. Daarbij hebben we nu al allerlei blokken gehad zoals basketbal, rugby en nu ook volleybal. Wij zijn meestal iets eerder bij gym omdat we dan nog even kunnen voetballen in de gymzaal. Ik vind het fijne van gym dat je even tot rust kan komen en dat je even niet aan je huiswerk (en ja dat hebben we dan weer wel op deze school) en andere vakken denkt.

En daarna fiets ik weer naar huis. Het is heel grappig om te zien wat voor een verschil er is tussen Amsterdam Noord en het centrum van Amsterdam. Als ik namelijk uit school kom dan sjeez ik naar de pont over een fijn fietspad. Als ik de pont over ben, moet ik veel meer opletten op  het verkeer.

Jip Mus

Lees altijd de kleine lettertjes:
De dag die ik net beschreef komt jammer genoeg niet echt voor in mijn rooster, zoveel leuke vakken achter elkaar komt helaas niet voor, maar de vakken die ik beschreef zijn wel echt en ik krijg ze verspreid over de week en ze zijn echt zo leuk.

————————————————————————————————————————————
Over het Hyperion

Amsterdam-Noord heeft er sinds september een nieuwe school bij: Het Hyperion! Het Hyperion is een school voor vwo+, waar leerlingen kunnen kiezen voor atheneum of voor gymnasium.

Wekelijks leveren Hyperionleerlingen wekelijks een bijdrage aan deze site. Ze schrijven, filmen of tekenen over hun schooltijd in Amsterdam-Noord. Laat ons vooral weten waarnaar u benieuwd bent, want wie weet willen de leerlingen daar wel over schrijven!

Reacties


1 Comments on this post

  1. Ik ben benieuwd hoe jullie je Engels lessen vinden. Ik ben zelf Engels docente op een MBO en ben altijd nieuwsgierig hoe leerlingen de Engels lessen ervaren.

    Groeten, Frieda

    Frieda Jacobowitz /

Reacties zijn gesloten.

ilovenoord