Verkeersinfarct in Amsterdam Noord?

Weet u het nog? Vroeger, toen de wereld nog overzichtelijk was, kon je als Noorderling zeggen: “nee, al die drukte van het verkeer, dat hebben wij hier niet”. Een uitspraak om met weemoed aan te denken. Want Amsterdam Noord slibt dicht.

In de rest van de wereld mag het crisis zijn, als we kijken naar het verkeer in Noord dan is de economie bloeiend: busjes rijden af en aan, auto’s schieten uit elke straat tevoorschijn, en de pont levert elke dag volle bakken met werknemers aan. Zeker meer richting het IJ zie je de drukte zienderogen toenemen. Bij Ilovenoord zien we zelfs een paar knelpunten ontstaan die ook maar bij de lichtste groei van het verkeer zullen uitgroeien tot heuze structurele files.

Knelpunt 1: De rotonde bij de Van Hasseltweg met de Meeuwenlaan.

Het mag er dan nog maar net zo zijn ingericht, ’s ochtends en ’s middags is het er helemaal vol. Dan zit het verkeer er muurvast en kan je een wachttijd oplopend tot soms wel 5 minuten verwachten voor je de Nieuwe Leeuwarderweg op kan. Leuk voor de bewoners van de Albatros…

Knelpunt 2: De Van Hasseltweg bij het Mosplein.

Ook hier staat het verkeer vaak langdurig vast, terwijl de uitlaat keurig doorblaast. De stoplichten zijn er langzaam en de verkeerssituatie is er onrustig. Hoe lang voordat hier de eerste ongelukken ontstaan? Feitelijk staat in de spits de hele van Hasseltweg onder grote druk, wat alleen nog maar toe gaan nemen met een toenemend aantal bewoners en bedrijvigheid.

De situatie aan de van Hasseltweg is ernstig omdat het de enige en meest dichtbij zijnde toegang naar Amsterdam Centrum is, en we kunnen verwachten dat deze binnen een paar jaar volledig is dichtgeslibd.

Knelpunt 3: Nieuwe Leeuwarderweg – IJdoornlaan

Ja. Hier wordt het mooi ingericht. Maar nu al is duidelijk dat het verkeer vanaf het Waterlandplein richting Banne al vanaf 14.30 uur in file staat te ronken voor de afslag de A10 op bij het Buikslotermeerplein. Deze file wordt elk jaar langer en bereikt zelfs bejaardencentrum de Die, zodat de hele weg tussen twee stoplichten vaststaat.

Omgekeerd, vanaf de Nieuwe Leeuwarderweg de IJdoornlaan op komen is ook een hel. Met vele auto’s achter je moet je maar hopen dat je een gaatje weet te vinden tussen alle auto’s die over de IJdoornlaan rijden, en niet zelden zie je in de spits mensen flinke risico’s nemen om zich tussen het verkeer te wurmen.

Al met al zie je aan deze knelpunten dat de bereikbaarheid van Amsterdam Noord op korte termijn al flink bedreigd wordt: aangezien er maar een aantal aansluitingen op de A10 en Centrum zijn is de Nieuwe Leeuwarderweg met haar op en afritten ondanks de ingrepen eerder een barrière die Noord niet alleen in tweeën deelt, maar ook veel files oplevert op de toe-ritten en aanvoerwegen. Het weghalen van de bushaltes bij het Buikslotermeerplein zal de druk op de Nieuwe Leeuwarderweg alleen maar opvoeren wat de filevorming en problematiek versnelt.

Daar valt geen groen fietsbeleid tegen op te maken. En er moet hier nu al snel over worden nagedacht….

Reacties


4 Comments on this post

  1. En nu oplossingen, Fritzie. Met alleen maar mekkeren komen we er niet he. Wat gaan we eraan doen? Fietssubsidie? Meer thuiswerken? Bredere wegen?

    Wim de Jong /
  2. eerst moet het nog erger worden, dan gaan we inzien dat we de kinderen niet meer met de auto naar school moeten brengen

    bram de waard /
  3. …. vroeger wel, zeker, ik had niet eens een auto / rijbewijs in tegenstelling tot de jeugd van tegenwoordig ( )

    bram de waard /

Reacties zijn gesloten.

ilovenoord