Lekker aanschuiven in Noord – De IJtunnel gaat weer dicht

Vorig jaar was ie al dicht, en in 2009 ook al … van de beloofde geplaatste brandwerende plafondplaten zagen we dat die maar voor de helft waren geplaatst. Dit jaar gaat de tunnel weer dicht. Vanaf vrijdagavond 6 juli tot maandagochtend 3 september … maar liefst 8 weken!

Dat wordt weer massaal aanschuiven vanaf de IJdoornlaan naar de Schellingwouderbrug, al vanaf Waterlandplein bumper aan bumper in de bloedhete zomerzon ….  of kruipend aanschuiven naar de Coentunnel … hopelijk voor de laatste keer.

Dominee Gremdaat is ingeschakeld door de Gemeente Amsterdam om de pijn wat te verzachten, maar ondertussen knarsetanden de inwoners en bedrijven in Noord en vragen zich steeds weer af waarom het niet anders kan?

559.220 lampen keer € 10,- dat is ... een kapitaal aan LEDS!

Buis voor buis bijvoorbeeld. De werkzaamheden ’s nachts uitvoeren? Wél open in de spits (why not?) … ach ja, we zullen zien op 3 september wat er in deze laatste renovatie-ronde wordt klaargespeeld ….
In ieder geval gaat het heel licht worden in de tunnel, superveel leds zullen over onze auto’s gaan schijnen, we hoorden iets van 559.220 stuks?

Om de pijn een beetje te verzachten een  filmpje over de historie van de IJtunnel …

Reacties


11 Comments on this post

  1. >>>maar ondertussen knarsetanden de inwoners en bedrijven in Noord en vragen zich steeds weer af waarom het niet anders kan? Buis voor buis bijvoorbeeld. De werkzaamheden ’s nachts uitvoeren? Wél open in de spits (why not?)<<<

    Natuurlijk kan het anders, maar dan streef je als Stad je doel voorbij, namelijk mensen die naar hun werk moeten zo veel mogelijk pesten en dwarszitten. Voor het vierde jaar nu weer deze elende. Maar ja dan moet je maar niet zo dom zijn om te willen werken.
    PS, het zou mij niet verbazen als ze tussendoor de schellingwouder brug ook nog een paar keer afsluiten.

    Klaas /
  2. Dominee Gremdaat had zeker geld nodig. Hij was altijd zo onafhankelijk en eigenzinnig… Plat tunnelpreekje in opdracht van de Stopera. Zonde.

    renate /
  3. Ik heb mij de afgelopen jaren verbaasd, ik ben zeg maar gerust met stomheid geslagen hoe de gemeente Amsterdam zonder schaamte Europese gelden uitmelkt en de eigen bevolking voor de gek houdt om een IJ-tunnelrenovatie uit te voeren die normaal gesproken binnen onafzienbare tijd geklaard had moeten zijn. Men zou op zijn minst kunnen spreken van incompetentie. Iedere keer na maandenlang oponthoud wanneer de tunnel weer open gaat zien we nauwelijks vooruitgang. De vorige keer is er maanden over gedaan om enkele piepschuimen plafondplaatjes aan te brengen. Toen was de maat eigenlijk al vol. Hiervoor moesten beide tunnelbuizen wederom dicht gedurende maanden waarmee een groot deel van de stad buitengesloten werd. Als ondernemer heb ik berekend dat dit mij 600 – 800 euro kost, iedere keer weer, en met mij dus vele anderen. Het is de arrogantie ten top, eigenlijk zou dit op Europees niveau onderzocht moeten worden. Wat is hier werkelijk aan de hand? Wie wordt hier in de maling genomen. Klaarblijkelijk geheel Amsterdam Noord. Maar het vermoeden rijst dat de Europese subsidies voor tunnelonderhoud grotendeels verdwijnen in een andere bodemloze put, de metrotunnel. Creatief boekhouden noemen we dat, over de ruggen van Amsterdammers. En dan een paar posters door de stad hangen met wat indrukwekkende getallen erop om het af te doen, alsof Westerse kooplui spiegeltjes en kralen laten zien aan verbaasde inboorlingen. De bevolking voor dom aan zien heet dat, een wel hele erg arrogante houding van het stadsbestuur. Jawel mensen: wel meer dan 500.000 LED lampjes! Alsof ze een voor een handmatig erin geschroefd moeten worden wat dan deze absurde renovaties moet verklaren. Er niet bij vermeldend dat die LED-lampen per 1000 stuks op geprefabriceerde stroken worden aangeleverd. Straks is de IJ-tunnel bijelkaar meer dan een half jaar dicht geweest, mensen laten we het eens nuchter bezien, in zo’n tijdsbestek worden er elders bijkans compleet nieuwe tunnels aangelegd, maar niet in Amsterdam. Wie is hiervoor verantwoordelijk? Er moest maar eens een onderzoek naar ingesteld worden, maar de pers vindt het klaarblijkelijk de moeite, de renovaties zijn dan ook heel slim gepland in komkommertijd…

    Hennie /
  4. Ja, ja, die dominee heeft makkelijk praten met zijn binnenstadgracht op de achtergrond!

    Dominique /
  5. Ik blijf me elke keer verbazen dat wegwerkzaamheden die bedoeld zijn om het de bevolking gemakkelijk te maken, zo veel leed met zich meebrengt.

    Natuurlijk zijn we als Amsterdammer ontzeeeeettend trots dat de IJ tunnel na 8 weken ploeteren wel 559.220 LED lampjes heeft, maar toch voel ik mij daar op de een of andere manier niet heel blij van worden…
    Je wordt als Noorderling wéér (voor het 4e achtereenvolgende jaar notabene!) van het centrum uitgesloten. Mensen moeten werken om van sociale bezigheden maar niet te spreken.

    Waarom kan de IJ tunnel niet tijdens de spits open?
    Waarom kan er niet ’s nachts gewerkt worden aan de IJ tunnel?

    Ik denk dat er veel mensen, zowel in geld als in tijd, ernstig worden benadeeld door deze prachtige plannen van onze hoofdstad. Het is een fikse aderlating dat deze belangrijke route naar het centrum ACHT WEKEN dichtgaat… Dit heeft te veel impact op de inwoners waar niemand rekening mee houdt. Schande!

    M. Dogan /
  6. En weet dan ook dat dit jaar de touristenbussen naar Volendam er wel doorheeen mogen. Het grote geld van de ovenbazen is belangrijker dan gewone werkenden die iedere keer zo’n 20 kilometer moeten omrijden en het onszelf handen vol geld kost.
    Laten we hopen dat dit vierde jaar inderdaad de latste keer is, ik ben het meer dan spuuugzat.

    Jeanette /
  7. Sorry voor de vervelende typefout. Ovenbazen moet natuurlijk BOVENBAZEN zijn. Een Freudiaanse vergissing? dat komt er allemaal van.

    Jeanette /
  8. De afsluiting van de IJ-tunnel kost ook ons klanten en dus omzet. Daarnaast zullen wij onze klanten in de stad via de file van de Schellingwouderbrug of de ring moeten gaan bedienen. Dat betekent meer kilometers rijden dus meer tijd kwijt zijn en bovendien slecht voor het milieu.

    Ik zou zeggen, sluit die tunnel het komende weekend, hang die 500.000 led lampjes op zodat je voldoende verlichting hebt om s’nachts in de tunnel te kunnen werken zodat deze overdag weer beschikbaar is voor alle Amsterdammers.

    De Lokatie /
  9. Is de Schelingerwoudebrug überhaupt al klaar? Daar waren ze ook aan het werk met als gevolg oponthoud.

    jeanette /
  10. Wat een gezeur weer van iedereen, lekker makkelijk.
    Als de tunnen uitfikt door een ongeluk dan weet ik zeker dat iedereen met zijn vinger naar de gemeente wijst omdat die de tunnen niet volgens europesche normen heeft beveiligd.

    Johan /
  11. Johan boven mij is vast 1 van de ambtenaren die dit superieure plan hebben uitgedokterd…dit is dus weer echt zo’n beslissing van ambtenaren die de tunnel kennelijk zelf niet hoeven te gebruiken….elke dag heen en weer 40km extra dus 40kmx7x4 is 1120 km x 2 maanden is dus 2240km omrijden..dus deze grap kost mij over de 1000 euro aan extra benzine laat staan extra tijd..overdag dicht s’avonds open…wat een goed plan!!!…..als ze desnoods 8 maanden er voor uit trekken om die ruk ledlampjes s’avonds te verwisselen dan zouden ze iedergeval de tunnel overdag open kunnen houden …

    ledlamp teller /

Reacties zijn gesloten.

ilovenoord