Amsterdam-Noord autovrij

Volgende week discussiëren bewoners en ondernemers op uitnodiging van het stadsdeel over het parkeerregime voor de komende jaren. Ze buigen zich over vier scenario’s, variërend van vrij parkeren tot overal betalen voor je parkeerplaats. Het is een loffelijk streven van het stadsdeelbestuur om bewoners op deze manier te betrekken bij een ontwikkeling die veel mensen aangaat. De burger wikt en het bestuur beschikt – en zo hoort het ook.

Eén mogelijkheid is het stadsdeel vergeten mee te nemen in de ‘brede parkeerdiscussie’ en dat is het verbannen van de auto uit alle straten van Amsterdam-Noord. Deze optie heeft veel voordelen. In de eerste plaats behoren alle parkeerproblemen voorgoed tot het verleden. Kinderen kunnen overal veilig spelen op straat en het aantal verkeersslachtoffers binnen de stadsdeelgrenzen wordt in één klap gereduceerd tot nul. Noorderlingen van alle leeftijden gaan vaker fietsen of wandelen, waardoor het stadsdeel eindelijk serieus de strijd aangaat met obesitas. De lucht in het groenste stadsdeel van Amsterdam wordt nog schoner. En als klap op de vuurpijl wordt Noord een toeristische trekpleister van formaat omdat mensen uit de hele wereld willen zien hoe zo’n autovrije stad eruit ziet.

Amsterdam-Noord autovrij, een utopie? Ongetwijfeld. Maar soms moet je groot durven denken.

autovrij?

Reacties


10 Comments on this post

  1. Maar vergeet dan niet de scooters en … de canta’s!

    Erik Leemhuis /
  2. Juist, Erik!

    jeroen kleijne /
  3. Toeristische trekpleister? Kom op zeg, er zijn allang autovrije binnensteden (denk aan bijvoorbeeld Brugge). En hoe gaan de mensen hier naar toe komen? Allemaal met het OV zeker? Er zijn daarbij ook helemaal geen goede P+R voorzieningen aan de randen van Amsterdam Noord.

    Kinderen kunnen nog steeds niet veilig op straat spelen, er zijn dan nog steeds aso’s scooters. En heb je wel een gekeken hoe de bussen soms door de straten denderen?

    Het stadsdeel Noord is erg up en coming op dit moment. Veel mensen trekken naar het stadsdeel toe. Een van de aantrekkingspunten van Amsterdam Noord is juist de mogelijk die je hebt om te parkeren (in tegenstelling tot andere stadsdelen). Neem je dit grote voordeel weg dan vermoed ik dat veel mensen toch zullen kiezen voor een andere locatie. En de bedrijven die investeren met hen.

    Veel mensen nemen niet de auto omdat ze lui zijn of voor hun plezier, maar omdat ze naar hun werk moeten met de auto. Nog steeds is helaas het vaak zo dat je het met het OV er vele male langer over doet.
    (er zullen ongetwijfeld ook wel mensen die puur uit luiheid de auto pakken, maar hier zijn andere oplossing voor dan het hele stadsdeel auto vrij te maken.)

    Noord heeft daarbij een rijk arbeiders verleden, en er wonen nu nog steeds veel bouwvakker en mensen soortgelijke beroepen in Noord. Voor deze beroepen hebben ze werkbussen met veel benodigd gereedschap er in.
    Moeten deze mensen voortaan ook met het OV of de fiets met al hun gereedschap naar hun klanten?

    En hoe zie je het voor je hoe pakketjes worden bezorgt naar huizen. Hoe gaan we de winkel bevoorraden?

    Sorry Jeroen, maar jouw droom klinkt als een nachtmerrie voor veel noordelingen.

    Mariska /
  4. Vreemd artikel. Dromen is niet erg, maar breng het niet alsof het een serieuze optie is.

    Alsof het autovrij maken de parkeer problemen zal oplossen. Waar denk je dat de auto’s komen? Zo verplaats je het probleem.

    onzin.

    Johan /
  5. Welke straat is dat op de foto?

    Ilja /
  6. Betrapt! Apeldoorn… 🙂

    Jeroen /
  7. Helemaal mee eens. Afgezien van een paar doorgaande wegen is dat goed mogelijk. Met creatieve oplossingen voor het parkeren, simpele transferia of vergelijk Marken of Avignon. Ook het NDSM terrein autovrij: flaneren! En dan maken we ook het Centrum van Amsterdam autovrij: “Noord rolt uit naar het Centrum”

    https://vimeo.com/46172326

    bram de waard /
  8. Het klinkt mij als een heuse nachtmerrie in de oren. De aantrekkingskracht van Noord is JUIST dat er gratis parkeergelegenheid is. Als dit voordeel wegvalt, is Noord weer terug bij af en is het slechts een korte periode ‘up and coming’ geweest… Dat lijkt me niet de bedoeling voor alle mensen die juist vanwege het parkeergemak besloten te hebben naar Noord te verkassen.

    Absoluut géén goed plan!

    Melek /
  9. beste Jeroen – ik adviseer je dringend uit de redactie van Ilovenoord te stappen – hoe krijg je het in je bolle kop een foto van een straat in Apeldoorn (!!) te gebruiken ter ondersteuning van jouw pleidooi voor een autovrij Noord (op zichzelf ook al een gek idee, maar met die foto erbij werkelijk een reden om je diep, zeer diep te schamen) – in Amsterdam Noord zijn voldoende mooie straten met geen of nauwelijks auto’s – maak es een rondje op de fiets, zou ik zo zeggen !

    aartjanszen /
  10. Beste Aart, dank voor je advies. Ik fiets gemiddeld 200 kilometer per week door Noord en kom eigenlijk nooit een straat tegen zonder auto’s. Maar als je er een weet, graag!

    Jeroen /

Reacties zijn gesloten.

ilovenoord