VIJF gouden pont regels

We vroegen het jullie eerder op onze facebook pagina. Welke regels zouden moeten gelden op de pont en bij het op- en afstappen en tijdens de vaart? Op deze vraag kwamen ontzettend veel reacties. Het is heel druk op de pont, bij het op- en afstappen, en hoe gaat dat nou het beste? Daarom nu een samenvatting met de VIJF gouden regels ….

  1. Stap niet op voordat iedereen is afgestapt!
    Opstappers opstellen langs de zijkanten; laat genoeg ruimte zodat iedereen makkelijk en snel weg kan komen. (Er zou een witte lijn moeten komen aan weerskanten van de pont, waarachter de wachtenden zich opstellen.) Hij vertrekt echt niet eerder als je er snel opstaat.
  2. Zet je fokking scooter af!
    Als je zo mans bent een scooter te rijden, moet je ‘m ook maar van de pont op en af kunnen duwen. Of je wacht tot alle voetgangers en fietsers van de pont zijn, zodat zij die gassen niet in hoeven te ademen en ook geen scooters over of tegen hun benen/voeten aangereden kunnen krijgen.
  3. Helemaal doorlopen en niet voor de opstap blijven staan
    Vooral een probleem bij de kleine pont vanaf IJplein. Niet de pont op lopen en na 3 meter breed gaan staan met je scooter of fiets. Gewoon ff doorlopen, dan kunnen er meer mensen mee.
  4. Niet roken! Frisgewassen opvarenden niet bedwelmen met stinkwalm.
    Zeker geen jonko’s in de ochtend …
  5. Kijk om je heen en geniet & zwaai naar de kapitein als ie nog even op je wacht!

wachtstreep

Voor regel nummer 1 hadden we al een kleine actie ondernomen, namelijk het trekken van een wachtstreep bij de IJplein pont. De gaffer-tape die we daar voor gebruikte werd zomaar door de Karwei ter beschikking gesteld. Helaas is door Handhaving deze streep al weer weggehaald.  Tijd voor een echte officiële wachtstreep?

Scooters uitzetten en niet zomaar de pont op- en af-sjezen moet toch ook geen probleem zijn? Het uitlaatsgas-happen van kleine kinderen moet echt afgelopen zijn!

Gewoon doorlopen, zeker in de spits. Anders blokkeer je de hele boel.

Niet roken. Dat is een puntje. Op alle voertuigen van het GVB mag je niet roken. Dus ook op de pont niet. Ik kan me voorstellen dat er niets lekkerders is dan een peukje tijdens de vaart. Kijk anders even om je heen, is het heel druk, hou je dan even in en wacht tot de overkant. Bij een hele lege pont, why not? Maar zeker geen jonko’s en geblow in de ochtend.

Geniet, geniet, geniet. De overtocht is prachtig! En ben je net op tijd, of heeft de kapitein nog even op je gewacht? Zwaai even, daar worden zij ook blij van!

Bas Kok schreef er vorig jaar ook al een stukje over op ilovenoord:

// foto via Birdseye.nl

Reacties


13 Comments on this post

  1. Ik ben inmiddels geen roker meer (gelukkig),
    In de huisregels staat dat er uitsluitend op het buitendek gerookt mag worden, dit staat duidelijk leesbaar op de pont.
    Dat vele dit smerig en dus onwenselijk vinden is begrijpelijk, maar het mag wel.

    Jos van Zetten /
  2. JA! NIET ROKEN!

    Toen ik nog in noorde woonde was dit elke ochtend ergernis. Ik gun iedereen zijn/ haar verslaving, maar tussen 5 rokende mensen in staan met je fris gewassen haar is echt niet cool. Sterker nog, ik vind het ronduit associaal.

    DUS. NIET. ROKEN.

    Jeanster /
  3. Roken op de pont mag; je peuk op het dek of overboord gooien niet.

    Mike /
  4. ‘Tijd voor een echte officiële wachtstreep?’ Aaargh! Ziedaar, een hemeltergende neiging tot vertrutting in ’n notedop! Is de volgende stap verplicht zwemvestjes om?

    Het gedrag bij de streep- en hekjesloze op- en afgangen bij de pontjes is juist van een zeldzame schoonheid (in Amsterdam, in Nederland) en bewijst hoe vaak en veel het ‘gewoon vanzelf’ goed kan gaan. Guttegut, het geeft een en-ke-le keer misschien een schampere botsing (of opmerking) op – en is dat erg? Grosso modo is het een wonderlijk, hoopvol toonbeeld van het zelfregulerend en empathisch vermogen van mensen.

    Denk aan het IJ, aan de passerende Rijnaken, denk aan het leven, denk aan Amsterdam, denk aan Amsterdam Noord en spreek dan bovenstaande suggestie nog eens hardop voor u uit… ‘tijd voor een echte officiële wachtstreep’.

    Martin /
  5. De enige echt belangrijke regel: Scooters op voorste rij, fietsers erachter, voetgangers daarachter. Ga links staan als je links moet na de pont en rechts als je rechts moet. Dan is iedereen binnen een minuut de pont af. Veel makkelijker voor iedereen. Niemand hoeft te wachten, niemand wordt voor de voeten gereden door scooter of fiets en iedereen haalt zijn volgende verbinding. Zo simpel is het.

    Ingmar /
  6. For me personally the biggest problem are indeed those people standing in front of the ferry harbor when people are trying to get off. YOU WILL NOT BE EARLIER ON THE OTHER SIDE, JUST BECAUSE YOU HAVE BEEN ON THE FERRY FIRST.
    The ferry regulation when they have been building the north south line on those tuesdays in september actually showed how many people do not get the principle off a ferry – FIRST let people OFF (and get away from the “zone”) than there is space to GET ON.
    If smokers want to smoke – fine, as long as they do it outside and not next to/with children.

    Oh and the best thing I forgot is the little scotter car thingis which are mostly pushing their way through people getting on and getting off…

    But next to all those things I enjoy the ferry, especially the ij-ferry in the morning 7.34 AM, when there is no pushing and almost no scooters, a few smokers and a nice sunrise 😉

    Anna /
  7. En dan nog dit: pontspelletjes
    spelletje 1: zwaaien naar passerende cruiseschepen zwaar aanbevolen.
    Het leukst als de rest van de pont niet ziet dat je zwaait. De passagiers zwaaien al snel massaal terug, en dan gaat de rest van de pont ook zwaaien. Geinig om te kijken hoe vaak je die beweging heen en weer kunt laten gaan.
    Spelletje 2: smartphonegebruikers met kind: gaan kletsen met het kind.
    VVV spelen: de meeste buitenlanders zijn heel blij met een praatje over waar ze vandaan komen en waar ze heen gaan.
    Ook fijn: metro en spits doorgeven of zelf teruggeven aan de uitdelers, inplaats van achterlaten(erg leuke hobby: ze kijken altijd heel verbaasd, maar nemen het altijd aan)

    En van mij mag er méér onversterkte live muziek op de pont. Gitaren, harmonica, banjo. Of andere kunst: een vitrine waar elke opvarende een pont gedicht van de dag in mag stoppen via de pontbaas. Verkoop van nootjes, snoep en ander lekkers mag van mij ook (maar helaas niet van de gemeente)
    Nu zijn er alleen twee vaste bedelaars, die niets teruggeven voor je geld. Jammer.

    En nog een tip aan het GVB: aan de stadskant nog veel duidelijker aangeven welke pont waarheen gaat. Arme niet-noorderlingen gaan nog steeds de mist in. Buiksloterveer, dat zegt ze dus echt niets. Kunnen we daar niet een leuk ontwerp voor verzinnen, inplaats van een wachtstreep? (noord-west, noord-midden, noord-oost)

    Nancy Wiltink /
  8. Ik vind dat er ook niet gerookt mag worden in het wachthok, b.v als het rotweer is.
    Sta je met zijn allen te kleumeren van een koude regenbui in een vol wachthokje, met kleine baby, steekt er iemand een sigaret aan, hoe dom kan je zijn?

    Sorry hoor, van mij ook wachthok niet roken!

    ditte /
  9. Tuurlijk ga ik wel meteen dringen als de pont aankomt, wat kan mij het schelen als de andere mensen er daardoor niet af kunnen. Ikke wil gewoon voor mezelluf het beste mooiste plekje op de pont want ik sta er toch immers een volle 5 minuten op. Dan maar asociaal want ik ga toch niet 5 minuten op een B-locatie staan!

    Anouk /
  10. Ik heb een idee op Verbeterdebuurt.nl gezet over permanente wachtlijntjes, stem erop als je het eens bent. Bij 10 stemmen gaat hij als petitie naar de gemeente. Stemmen kan hier: http://bit.ly/QkhSE6

    Carl /
  11. Geachte Carl, Wat denk je van m’n opmerking enkele reacties hierboven?

    Martin /
  12. Zeuren over scooters in Amsterdam is als zeuren dat je nat wordt als je naast het zwembad gaat liggen. Sommige mensen hebben een zodanig grote afstand af te leggen of zoveel locaties te bezoeken dat een fiets echt te onhandig is. Niet iedereen heeft het geld voor een auto om verre locaties te bezoeken. Verder is het rijden op de fiets natuurlijk ook luxe. Het betekent dat je rijk genoeg bent om dicht genoeg bij je werk te wonen.
    Ik neem de fiets als het minder dan een half uur fietsen is, anders de scooter. Ik heb geen zin om veel tijd te verspillen aan vervoer. Parkeer kosten in de stad zijn veel te hoog om op te brengen. Dus de auto valt af. Ik wed dat de meeste mensen die over scooters klagen, zelf wel een auto hebben.
    Als de overheid ook maar een seconde nadacht over vervuiling zou ze toestaan wat in Belgie en Duitsland allang mag: 125 cc motor rijden op je rijbewijs. Minder uitstoot en ze moeten door de tunnels. Scheelt heel veel scooters.

    Nan /
  13. En dan nog wat : niet honderd meter voor de kade de deuren al opengooien, iedereen in de kou zetten en alsof je daardoor eerder van boord bent … Gaat nergens over.

    Margje /

Reacties zijn gesloten.

ilovenoord