OIF2012 in EYE, een klein verslag

Om negen uur s’ochtends al naar EYE? Ja, vandaag wel, en voor het OIF. OIF? Wat? Dat is het ‘Open Innovatiefestival’ dat nu al voor het 5e jaar wordt gehouden. Een week lang innovatie, inspiratie, gratis workshops en lezingen En nu in 2012, ook in EYE dus en het was vanochtend vrij druk! We schuiven aan bij onze maatjes van Boloboost en Geef om de Jan Eef en luisteren naar de drie sprekers van deze ochtend.

Annelies Termeer van het EYE Filmmuseum over de digitalisering van het filmarchief en online activiteiten trapt af. Ronald Schepers van Wit Communicatie over het onderzoek naar burgerparticipatie en social media is als tweede. Derde en laatste is David Kok van Gemeente Amsterdam over zijn onderzoek naar hoe Nederlandse gemeenten social media inzetten en gebruiken.

Annelies Termeer

Meer dialoog met het publiek & maak die open en toegankelijk

Annelies legt uit dat EYE naast hun “gewone website“, social media vooral inzet om interactie op te roepen tussen het instituut en haar bezoekers. Zo kan je een foto van het gebouw in een speciale Flickr groep posten, waaruit zij weer beelden kiezen om de bovenkant van hun Facebook pagina mee te vullen. Goed bedacht! Zo ook de mogelijkheid de digitale collectie van EYE via het project Celluloid Remix de Bits en Pieces te laten remixen online, en de winnaar te vertonen in EYE. Goede mix van on- en offline benadering van je doelgroep. Speerpunt in haar lezing is dan ook: Meer dialoog met het publiek & maak die open en toegankelijk.

Ronald Schepers

Ronald Schepers

Ronald analyseert populaire bottom-up communities als Geef om de Jan Eef, Boloboost en ook ilovenoord onder het motto “We regelen het zelf wel”. Samen met een matrix van vier-soorten-burgers en een vijf-stappenplan-voor-een-succesvol-burgerinititatief komen we tot een conclusie. “De grootste kans voor overheden ligt in het deelnemen aan maatschappelijke initiatieven, ook als die niet altijd passen in het beleid van de organisatie”.

David Kok

David Kok

David knalt er meteen goed in. Voorbeelden als Amazing mind reader reveals his ‘gift’ op youtube laten zien dat het met onze privacy online alle kanten op gaat. Het grote groeiend gebruik van smartphones en tablets maken het mogelijk overal online te zijn en te kunnen communiceren. Er is bijvoorbeeld geen oorlog meer zonder Twitter of Facebook. Overheden voelen zich gedwongen deze kanalen te gebruiken, maar slaan vaak de plank nog mis. Twitter accounts met 40 volgers, of je hebt 1300 volgers en volgt er zelf maar eentje, dat is een one-way-street.

Belangrijkste motto van David: Maak het leuk. En Makkelijk! Waarom krijg je geen SMS of tweet dat je paspoort bijna verlopen is?

Al met al een mooie ochtend in de IJLounge van EYE! En nu naar buiten!

Reacties


ilovenoord