IJ-trippen met het Oost- en Westveer?

GVB Veren exploiteerde een aantal jaren geleden de Tolhuispont, het Buiksloterwegveer, het Meeuwenlaanveer, de Distelwegpont, het Valkenwegveer, de Waterbus, het Adelaarswegveer, het Javaveer, de Derde Pont, het IJpleinveer, de A-,B- en D-veren en de lijnen 900, 901, 902, 903 en 907.  Wie kent nog meer namen? Dat lijkt een vloot vol veerponten, maar het zijn vooral allerhande traditionele benamingen. Sinds de vervanging van de Waterbus door ‘echte’ bussen gebruikt GVB hiervan alleen Buiksloterwegveer, IJpleinveer en Distelwegveer.

Daar kwamen later het NDSM-werfveer (in ambtelijke notities ‘Van Riemsdijkwegveer’) en het Houthavenveer (bij gebrek aan een aansprekender naam) bij. Volgend jaar start een verbinding tussen Azartplein en Johan Van Hasseltweg. Die lijkt bij voorbaat een lekker bekkende naam verworven te hebben: het Oostveer. Misschien kan in lijn hiermee Houthavenveer omgedoopt worden tot Westveer?

Ook rest van Amsterdam weer aan het IJ

ij-trip-02

Stel je voor: begin volgend jaar start de bouw van de volgens kenners prachtige IJhal op Amsterdam Centraal. De als autoweg vermomde hindernisbaan op de De Ruijterkade komt dan waar hij al jarenlang hoort te liggen: onder de grond. Door deze misfit is de rest van Amsterdam al decennia lang van haar oorsprong afgesneden en ligt alleen Noord nog altijd aan het IJ. Straks kan men voor het eerst in eeuwen ongestoord genieten van het weidse panorama op Noord. Dat panorama wordt dan in de rechterooghoek omlijst door het Oostveer en in de linkerooghoek door het Westveer. Dan kan iedereen echte IJ-oever tripjes maken tussen Oost en West en via de ponten diverse rondjes doen rondom het IJ. Direct met de Centrumponten een terrasje of pleisterplek pakken aan de zonzIJ in Noord blijft natuurlijk altijd mogelijk.

tekst: Leo Siemens/GVB  – beeld: via www.amsterdamcentraal.nu

Reacties


ilovenoord