Noord verlegt Amsterdamse grenzen

Natuurlijk, de Amsterdamse grachten zijn prachtig. Maar na 400 jaar heeft iemand misschien behoefte aan een ruimere blik dan de grachtengordel biedt. Dan is er altijd nog het IJ.  Het IJ is vorig jaar tijdens de Kroningsdag aan de wereld gepresenteerd als het nieuwe stadshart van Amsterdam. Over een paar jaar is de IJzijde bij Amsterdam Centraal gereed. Dan kunnen de 100 miljoen jaarlijkse bezoekers kiezen tussen Downtown Amsterdam met de tram of Uptown Amsterdam met de bus, pont of metro.

A’DAM Toren(voorheen Shell-toren) verwacht vanaf 2015 een miljoen bezoekers per jaar. Binnen vijf jaar rijdt de Noord/Zuidlijn. De haltes bij de Johan Van Hasseltweg (= Noorderpark) en het Buikslotermeerplein (= Noord) zijn voor veel Amsterdammers nog onbekend gebied.

Noorderpark

Straks bereiken dagjesmensen de markten in Noord waarschijnlijk sneller dan de Albert Cuypmarkt of de ‘Dappertjesmarkt’ en ligt het Noorderpark dichterbij dan het Vondelpark. De deels autovrije Nieuwendammerdijk en het Purmerplein met haar geheel eigen aanbod aan winkels lijken zelfs in hun benamingen mogelijke tegenhangers van de Nieuwendijk en het Haarlemmerplein. Drie van de vijf 24-uurs horeca locaties duiken op aan de IJ-oever: De Overkant, A’DAM Toren (voorheen Shell-toren) en Tolhuistuin. Daar vaart dag en nacht de pont heen en weer.

IJzijde

Slimme Amsterdamse jongens en meiden bereiden zich nu al op hun toekomst voor op het Hyperion of Bredero Lyceum bij het Buiksloterwegveer en de komende generatie ondernemende vaklieden komt van het Bredero College bij de Johan van Hasseltweg. Met pont en N/Z-lijn gaat Amsterdam de komende jaren haar grenzen te verleggen. Noord ligt niet langer aan de verkeerde kant. Amsterdam omvat beide zijden van het IJ. Waarbij de grachtengordel (net als Afrikaanse natuurreservaten) een beschermde status bezit, terwijl op de IJ-oever de Amsterdamse pioniersgeest vrijuit rondwaart.

lees ook:

 

 

Reacties


ilovenoord