Reizende supermarktutopie in Amsterdam-Noord: RHIZZO | De Supermarkt

Zonder dat we het merken, worden we elke dag verleid, gepamperd en overweldigd in de supermarkt. Alles wat je nodig hebt in één winkel: de supermarkt heeft het leven behoorlijk vergemakkelijkt. Onze dagelijkse boodschappen zijn stiekem een beleving! Een die kunstenaars, food designers en filmmakers wereldwijd inspireert. Want naast gemak voor de mens brengt ons consumptiegedrag ook milieu- en gezondheidsproblemen met zich mee.

RHIZZO | De Supermarkt is een nomadische tentoonstelling in Amsterdam-Noord die de mogelijkheden om duurzamer te produceren én consumeren verkent. Het is een echte winkel waar je boodschappen kunt doen en tegelijkertijd een gesamtkunstwerk van vormgeving, design, sociale sculptuur en sound art. In een tijdelijke supermarkt in een zeecontainer presenteren kunstenaars en designers hun kijk op winkelen in de toekomst met schappen met duurzame producten, stellages met innovatieve concepten en films. Alles tegen de achtergrond van een alledaagse supermarkt.

rhizzo-01

New Sculpture Department (Kees Boevé en Lorenzo Quintanilla) toont een bijzondere reclameaanbieding: een reusachtig varken gemaakt van worst. Designer Hein Lagerweij laat een slimme oplossing voor het omzetten van regenwater in drinkwater zien. Domenique Himmelsbach de Vries presenteert de Soep Steen als inspiratie voor sociale interactie. Geluidskunstenaar Pablo Sanz creëert met geluiden van markten over de hele wereld een alternatief voor het monotone supermarktgeluid.

In de supermarkt wordt samengewerkt met lokale bakkers om het weggooien van één dag oud brood te voorkomen, door de verkoop van minder fraaie groenten wordt food waste tegen gegaan en proteïnerijke insecten dienen als snoep. In de supermarktbibliotheek worden films afgespeeld die een inkijkje geven in de wereld van dumpster diving, voedselverspilling en de wetenschap rondom supermarktmarketing. Ook zijn er boeken over hergebruik, upcycling, de CO2-voetprint, de waarde van locale economie en ecologische landbouw, en is er informatie over duurzaamheidinitiatieven, de repair-beweging, de Plastic Soup Foundation, Kromkommer en stadslandbouw. Ook zullen er rondleidingen naar vestigingen van bekende supermarktketens zijn waarbij marketingstrategieën van productdesign worden blootgelegd.

Waar?

  • OPENING bij de Tolhuistuin: op vrijdag 5 september 2014 van 18.00 uur tot 22.00 uur
  • 5 t/m 22 september 2014 Tolhuistuin | OPEN COOP
  • 1 t/m 25 oktober 2014 Modestraat Buikslotermeerplein en Rhizomatic projectruimte Waterlandplein

Openingstijden:

  • Tolhuistuin: dinsdag tot zaterdag, van 13.00 tot 18.00 uur
  • Rhizomatic: woensdag en zaterdag, van 13.00 tot 16.00 uur

rhizzo-02

 

Reacties


ilovenoord