Veilig over de Klaprozenweg!

Maandagochtend 9 mei 2016. Buurtbewoners Caro Bonink en Saskia van den Heuvel nemen polshoogte in hun directe omgeving; de bouwput die Klaprozenweg heet. Een dergelijk rondje doen de leden van de bewonerscommissie van de woonbotengemeenschap in Zijkanaal I regelmatig, om goed op de hoogte te blijven van de veiligheid voor fietsers, voetgangers en andere kwetsbare verkeersdeelnemers. Je zou zeggen dat de gemeente een dergelijk rondje zou moeten verzorgen, maar dit is helaas niet het geval.

Wat Caro en Saskia deze ochtend aantreffen, is de grootste chaos tot nu toe, die voor vele tientallen fietsers het adrenalinepeil op de eerste ochtend na de vakantie tot grote hoogte deed stijgen. Het mag een godswonder heten dat de vele fietsende middelbare scholieren veilig naar de overkant zijn gekomen.

klap-weg-01

Begin 2016 werd de Klaprozenbrug afgesloten voor voetgangers en fietsers. Niet omdat de brug niet meer begaanbaar was, maar omdat een verkeersregelaar op de brug te duur zou zijn. Na een ongeluk met een fietser op de Joop den Uylbrug in Zaandam, enige tijd geleden, staat een verkeersregelaar op een brug in een dergelijke situatie zeer hoog op het prioriteitenlijstje. Kennelijk is op dit megalomane project dat zo’n 68 miljoen euro kost, niet voldoende begroot voor de veiligheid van fietsers en voetgangers. We zijn het inmiddels gewend aan slechte begrotingen in Amsterdam, maar dat maakt de gotspe niet minder groot!

Ook bleek onlangs dat de gemeente heeft besloten nauwelijks geld te willen besteden aan een veilige oplossing voor het langzame verkeer. Terwijl de omgevingsmanager aan omwonenden en gebruikers van de brug vroeg mee te denken over veilige oplossingen, bleek dit een geste voor de bühne daar er simpelweg geen geld was om welke gedegen oplossing dan ook te realiseren.

Overleg gemeente

Elke twee weken hebben de leden van de bewonerscommissie van de woonbootbewoners in Zijkanaal I een overleg met de omgevingsmanager Verbreding Klaprozenweg en de uitvoerders van het project. Helaas blijken deze overleggen weinig zinvol. De afspraken die op papier gemaakt worden, houden geen stand. Wonderbaarlijk worden er nieuwe maatregelen aangekondigd op de woensdagen –de overleggen zijn op dinsdagen – die de dag tevoren niet ter tafel zijn gekomen.

De hiaten in bebording en veiligheidsmaatregelen die de bewoners keer op keer onder de aandacht brengen van de verantwoordelijken worden negen van de tien keer slechts ter kennisgeving aangenomen.

Petitie

Elke dag zijn er levensgevaarlijke situaties op de Klaprozenweg. De omleidingsroutes voor fietsers, voetgangers en ander langzaam verkeer zijn kilometers ver weg en erbarmelijk aangegeven. Bovendien is de omleiding via de Theo Fransmanbrug en de NDSM werf slechts verlicht en vol obstakels in de weg.

Volgens de omgevingsmanager verbreding Klaprozenweg, Hester van der Meer en de uitvoerders van het project, is het Stadsdeel Amsterdam Noord dat ervoor gekozen heeft auto’s prioriteit te geven boven de kwetsbare verkeersdeelnemers. Het zal een economische kwestie zijn. Keiharde knaken lijken daarmee belangrijker dan de veiligheid van kwetsbare Noordelingen.

Zou het nou echt ook hier zo ver moeten komen dat er eerst een slachtoffer moet vallen voordat er een veilige oplossing komt? Wij hopen het niet. Laat samen met ons uw stem horen. En vertel SDAN en de andere verantwoordelijken dat er een veilige, degelijke oplossing moet komen voor fietsers, voetgangers en andere kwetsbare verkeersdeelnemers op de Klaprozenweg en –brug.

Door: Saskia van den Heuvel

Reacties


ilovenoord