Kopje suiker lenen bij de buren – met de Interliner

De Klaprozenweg is op de schop. De brug over het Zijkanaal I is voor jaren afgesloten voor langzaamverkeer. Fietsers en voetgangers moeten nu meer dan 2 kilometer om. De gemeente weigert een noodbrug.

Amsterdam Noord heeft weinig oost-west verbindingen. Fietsers die van de westkant (Tuindorp-Oostzaan) naar de oostkant van Noord willen, hebben maar 4 wegen ter beschikking. Daarvan ligt nu dus eentje langjarig eruit. Een brug renoveren of vervangen kan gebeuren, maar de gemeente is verplicht een goed alternatief te bieden. Toen in 2015 in Amsterdam-Zuid de brug over de Boerenwetering werd gerenoveerd, dwongen bewoners een noodbrug af. Zij moesten namelijk 300 meter omrijden. Onaanvaardbaar inderdaad, vond de gemeente.

iphone 2e helft augustus 2016 016

Nu een vergelijkbare situatie is ontstaan in Noord, houdt de gemeente de hand op de knip. Nou ja, vergelijkbaar. Het gaat hier niet om 300 meter. Vanaf het Koppelingpad zijn er twee omleidingsroutes. De eerste leidt via Kadoelen/Landsmeerderdijk/ Buiksloterdijk. De andere via NDSM/Papaverweg/ Ridderspoorweg. Deze omwegen zijn … ruim 2 kilometer. Voetgangers kunnen de brug oversteken met de bus (het staat er echt), want voor gemotoriseerd verkeer blijft de brug open. Voor buurtbewoners een onmogelijke situatie. De woonbootbewoners van Zijkanaal I die op 30 meter van elkaar wonen, kunnen nog wel zwaaien maar geen kopje suiker meer bij elkaar lenen. Persoonlijk, als inwoner van de aangrenzende Bongerd, kan ik niet meer met mijn kapotte fiets naar Beekhoven Bikes lopen (die mag de bus niet in), of even snel naar de Praxis voor een schroefje.

2016-08-19 13.33.13

Mag dit zomaar? Nee. Het Kenniscentrum voor fietsbeleid van de Nederlandse overheden (crow) hanteert voor dit soort kwesties een objectieve maatstaf. De normtabel met de ‘omrijdfactor’. Deze kent de volgende rekenregel:

Omrijdfactor = fietsafstand / hemelsbrede afstand

Wie in een rechte baan zonder stoplichten rijdt zit op 1,0. Wie omrijdsituaties treft, komt boven de 1 uit. De omrijdtijd mag maximaal 1,25 zijn. Dat is 25 procent extra tijd vanwege omrijden. De afstand van de Klaprozenwegbrug is 160 meter. Volgens de overheidsnorm mag er dan hooguit 40 meter extra omrijden zijn (anderhalve minuut lopen en een halve minuut fietsen). Maar de omweg rond de Klaprozenweg vergt 28 minuten omlopen, en 10 minuten omfietsen. Bizar.

Klap omrijdroute

De gemeente legt de inwoners van Noord dus jarenlang ongewettigde omrijdtijden op. Zegge en schrijven 50 keer de maximaal toegestane overschrijding. Hoe verkopen ze deze extreme omrijdtijden? Zonder blikken of blozen, zo blijkt uit een brief van Vera Kreuwels namens de gemeente. We citeren: “Tussen de Floraweg en de MS van Riemsdijkweg is dit een omleiding van ongeveer anderhalve minuut.”

Wat de Floraweg en de van Riemsdijkweg met de brug over het Zijkanaal te maken hebben is onduidelijk, ze grenzen niet aan de brug. Maar die anderhalve minuut is pas echt kolder. Toevallig trouwens dat het zo precies binnen de overheidsnorm voor omrijdtijden blijft. Wie 10 minuten fietsen en 28 minuten lopen verkoopt als anderhalve minuut, is bezig met het misleiden en bedriegen van inwoners. Best een doodzonde in overheidsland. Ze stimuleert op deze wijze het nemen van risico’s en gevaarlijke situaties – want natuurlijk steken veel fietsers en voetgangers gewoon over. Komen ze hiermee weg? Misschien denken ze: als we gewoon schrijven dat het anderhalve minuut is, trappen die Noorderlingen er vast in. Aan de borden met wegwerkzaamheden te zien, kan er richting inwoners wel een lolletje vanaf.

De gemeente overtreedt de eigen regels. Langjarig en in extreme mate. En o ja, volgens planning gaan de werkzaamheden een paar jaar duren. Maar met het gemeentelijk inschattingsvermogen van lengtes, reken ik zelf op 2022. Ongeveer.

Reacties


ilovenoord