Vliegende metro

In de discussie over een brug over het IJ valt soms het woord kabelbaan. Ilovenoord redacteur Bas Kok lijkt het een leuk idee straks over het IJ te vliegen.

Als je bedenkt dat we al een halve eeuw geleden onze eerste man op de maan hebben gezet, is de brugdiscussie raar nostalgisch. Het debat wordt beheerst door klassieke infra-verbinders: bruggen of tunnels. In Oerknal aan het IJ fantaseer ik futuristisch over ‘swinderen’, sinds 2038 bij wet toegestaan. Dat is ‘privat airplaning’, je wordt zeg maar zelf een drone. Overvliegen mag in Noord dan uitsluitend boven het IJ en buiten de bebouwde kom op veilige swinder-oversteekplaatsen door bezitters van een swinderbrevet. Snappez-vous?

Vorige week was er plots weer nieuws over die andere optie, de kabelbaan. Onlangs rondde ‘Ei aan het IJ’ het door eigen crowd gefinancierde haalbaarheidsonderzoek af. Conclusie: een kabelbaan kan een belangrijke bijdrage leveren aan het verbeteren van verkeersstromen tussen Noord, West en Oost.

Bas Dekker, een van de drijvende krachten achter Ei aan het IJ, heeft een prima verhaal. Hij ziet de kabelbaan niet als vervanger van ponten, bruggen of tunnels. Het is gewoon een extra vervoersmiddel over het IJ. In het razendsnel groeiende Amsterdam is dat altijd welkom.

ijbaan-ndsm

Arcadis heeft twee trajecten onderzocht: de IJ-baan NDSM-Houthavens en die van KNSM-eiland naar het Hamerstraatgebied. Prijskaartje per kabelbaan: zo’n 52 miljoen euro. De bouwtijd is snel, het kan er in vier jaar staan. Ook is ie verhuisbaar. Er kunnen 5.500 mensen per uur vervoerd worden. Iedere veertig seconden zou er een cabine met 35 personen moeten vertrekken. Fietsen, rolstoelen en kinderwagens kunnen mee. Je moet – anders dan bij de pont of de brug – wel een kaartje kopen. Ze gaan daarbij uit van dezelfde tarieven als de metro. Het is in die zin dus vooral een vliegende metro. Ook qua traject, opstap en landing moeten binnen een OV-knooppunt liggen. Dat vind ik 21e eeuws slim.

Kortom, helemaal geen gek idee als aanvulling op de voor inwoners gratis manieren om het IJ over te steken. Mijn vrouw begint overigens te bibberen als ze over de kabelbaan hoort – ‘Voor geen goud, véél te hoog!’

160207 IJbaan routes

Hoewel ik een brug in Amsterdam de beste gratis oversteekmethode vind, lijkt een ‘skilift voor fietsen’ mij een handig extraatje. Kom dus maar snel door met die kabelbaan. Dan kan ik van bovenaf in de gaten houden hoe die brug gebouwd wordt.

http://www.eiij.nl/

https://www.facebook.com/eiaanhetij

 

Reacties


ilovenoord